Ràdio Web MACBA
Marcelo Expósito
A FONS ÀUDIO #59, l’artista, editor, traductor i activista Marcelo Expósito revisita l’obra a la Col·lecció MACBA Fotoescrituras 2011-2019 (Dedicado a Allan Sekula), on recorre de manera personal, de vegades íntima, una successió d’esdeveniments col·lectius d’autodeterminació i resistència. El Marcelo ens parla de manifestacions, esdeveniments de masses i l’ocupació de l’espai públic, però també de l’espai micropolític, les formes d’agermanament, empatia i solidaritat.
A FONS ÀUDIO #59, l’artista, editor, traductor i activista Marcelo Expósito revisita l’obra a la Col·lecció MACBA Fotoescrituras 2011-2019 (Dedicado a Allan Sekula), on recorre de manera personal, de vegades íntima, una successió d’esdeveniments col·lectius d’autodeterminació i resistència. El Marcelo ens parla de manifestacions, esdeveniments de masses i l’ocupació de l’espai públic, però també de l’espai micropolític, les formes d’agermanament, empatia i solidaritat.
En aquest podcast, la investigadora sami Eva Maria Fjellheim parteix d’una experiència íntima i personal, una fotografia de la seva besàvia provinent del seu àlbum familiar, per a desentranyar les lògiques colonials i racistes que van promoure els prejudicis associats a la identitat sami encara subjacents avui dia. Parlem d’epistemicidi, ignorància estratègica i colonialisme verd, però també de pràctiques ancestrals que ens sobreviuen i del territori com a cos.
En aquest podcast ens asseiem a parlar amb el poeta, cineasta experimental i crític Juan Bufill sobre la confluència d’energies creatives germinals durant els primers anys de la transició, quan semblava que tot estava encara per refer-se, per somiar-se. Van ser temps d’efervescència i transversalitat creativa; de contra-cultura underground i autogestionada al voltant de la qual l’art conceptual, el videoart, el cinema experimental, el vídeo comunitari, el còmic i la performance entrecreuaven les seves energies en múltiples direccions.
En el tercer i darrer episodi d’aquesta mini-sèrie en torn al col·lectiu Video-Nou, Lluïsa Roca, Luisa Ortínez, Xefo Guasch i Carles Ameller reflexionen sobre les circumstàncies materials, vivencials i sociològiques que propicien, al 1979, el pas de Vídeo-Nou al Servei de Vídeo Comunitari i posteriorment, al 1983, desemboquen en la dissolució del grup.
Artista i cineasta Shezad Dawood parla amb l’antropòleg social i geopolític Mark Nuttall, el treball del qual s’inscriu en les comunitats rurals circumpolars, rastrejant els vincles entre el canvi climàtic, les indústries extractives i la pròpia identitat del lloc. Junts parlen de l’acumulació de residus, les cosmologies ecològiques i els futurs canviants que han emergit dels racons més profunds dels oceans, el subsol gelat i els entrellaçaments geològics dels complexos paisatges de Groenlàndia, així com les vides que alberguen. Els mites de la creació, explicats per la narradora groenlandesa Maria Kreutzmann, brollen de les fosques profunditats de l’oceà i freguen contra els canvis dramàtics en el paisatge al llarg del segle passat.
Monogràfic sobre la trajectòria i el context de Llorenç Barber, amb el testimoni de Ruben López Cano.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb la filósofa, escritora i docent Marina Garcés que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem d’experiències vs models, lògiques paradòxiques, pràctiques de contrapoder i d’aprendre.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l’artista, teixidora, escriptora, poeta i investigadora indígena Elvira Espejo Ayca, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem sobre el fluir de les estructures lingüístiques i els seus processos d’escriptura, per tal d’introduir la noció d’”oralitura” i la importància del ritme del cant en els intercanvis a la seva comunitat.
som text,
som so.