decreixement
En aquest podcast, l'escriptora, activista i acadèmica Charmaine Chua comparteix la seva recerca entorn de la containerització de la logística internacional des del punt de vista del Sud Global. Un viatge que inicia a bord d'un vaixell mercant, encarnant l'observació etnogràfica i el treball de camp, així com en la relectura a contrapel dels registres de l'arxiu naval del projecte colonial. En l'encreuament de metodologies, experiències i dades, es fan encara més evidents les incongruències i abusos ecològics, legals i laborals que es dibuixen en el somni mullat capitalista de l'eficiència en el comerç global.
Reavaluar i desfamiliaritzar les narratives històriques que es troben al nucli de les societats patriarcals blanques és una pràctica feminista necessària i en la qual Cara New Daggett, escriptora i investigadora en el camp de la política energètica, excel·leix. El seu enfocament genealògic de l'energia a “The Birth of Energy” revela les profundes implicacions polítiques d'aquest concepte nascut del vapor, tot evidenciant el vincle de l'energia al poder i al treball en els imaginaris actuals, i argumentant per què “una transició energètica no és tan senzilla com un simple canvi del tipus de combustible”. En aquest podcast, l'energia, el treball, les demandes utòpiques i els sindicats s'entrellacen amb les cultures del petroli, les petromasculinitats i l’ecomodernisme, per a reflexionar sobre el creixement, la dependència, l'endeutament i la possibilitat d'una transició energètica més enllà de l'extractivisme.
En aquest podcast parlem amb l'investigador, docent i assagista Jaime Vindel sobre art, entropia i economia. Entrem en museus i gasolineres per a entendre la seva materialitat. Parlem sobre les exposicions universals del segle XIX i com l'extirpació dels objectes dels seus llocs d'origen es vincula directament al procés de degradació ecològica. Observem les seves estructures de ferro i vidre, fins arribar al formigó. Xerrem també sobre el carbó i el petroli, sobre el concepte de productivitat i el revers tenebrós d'uns determinats imaginaris visuals.
Emilio Santiago Muiño parla sobre horts en museus, moviments socials i polítiques públiques, ecofascismes, acceleració, decreixement i sobre com un horitzó d'utopies més humils pot significar a llarg termini una manera de tornar a casa.