Undead Matter #7
La vida a la vora dels ritmes canviants

Curated by Sophie J Williamson.
Undead Matter és una conversa oberta sobre la relació entre la vida i la matèria en constant canvi del nostre univers, a mesura que aquesta ressorgeix rítmicament al llarg dels mil·lennis. En aquest episodi, l’artista i cineasta Shezad Dawood parla amb l’antropòleg social i geopolític Mark Nuttall, el treball del qual s’inscriu en les comunitats rurals circumpolars, rastrejant els vincles entre el canvi climàtic, les indústries extractives i la pròpia identitat del lloc. Junts parlen de l’acumulació de residus, les cosmologies ecològiques i els futurs canviants que han emergit dels racons més profunds dels oceans, el subsol gelat i els entrellaçaments geològics dels complexos paisatges de Groenlàndia, així com les vides que alberguen.
Els mites de la creació, explicats per la narradora groenlandesa Maria Kreutzmann, brollen de les fosques profunditats de l’oceà i freguen contra els canvis dramàtics en el paisatge al llarg del segle passat. Dawood i Nuttall consideren els diferents ritmes de vida que es donen en aquestes terres; des del tauró de Groenlàndia, del qual es creu que viu fins a 500 anys, fins als ràpids desenvolupaments agrícoles habilitats per l’ascens de les temperatures, que creen pastures abundants i fèrtils.
Els imaginaris passats de ciència-ficció de les fronteres gelades revelen la seva realitat contemporània quan la base militar subterrània abandonada de Camp Century emergeix a través del gel que es fon. En un context de modernització i noves indústries extractives, Shezad i Mark consideren les diferents perspectives d’autonomia i sostenibilitat en un paisatge que canvia ràpidament, que encara està imbuït d’antics coneixements de parentiu dins d’aquestes fràgils ecologies, on la vida que prospera adquireix diferents significats i temporalitats.
<p>Amb el suport del Centre for the GeoHumanities, Royal Holloway University of London i el projecte d'investigació europea, Think Deep.</p>
<p>Comissariat per Sophie J Williamson. Produït per Undead Matter. Edició sonora a càrrec d'Either/Or Recordings. Suport editorial: Roc Jiménez de Cisneros. Foto: Detall d'un tauró de Groenlàndia, a Admiralty Inlet, Nunavut. De Hemming1952 </p>
programes relacionats
Sarah Nuttall
Al llarg dels últims deu anys, el treball de l'acadèmica sud-africana Sarah Nuttall s'ha centrat en la crítica postcolonial, la teoria urbana i els estudis literaris i culturals, especialment relacionats amb Àfrica i les seves diàspores. Actualment la seva àrea d'interès gira entorn de l'aigua, les pluges intenses, les inundacions i l’hidrocolonialisme, i com aquests es creuen amb la materialitat, el temps i la vida quotidiana. Però també sobre com es pot analitzar i seguir la pista de l'aigua en obres de ficció literària del continent africà. “Pluvialitat”, el terme que va encunyar per a aquest propòsit, serveix com a marc conceptual i enfocament metodològic per al seu estudi de la pluja en una era d'emergència climàtica extrema.
La materialitat esmunyedissa dels objectes més difícils de rastrejar: de l'arsènic que enverina els pous de Bangladesh, al relat de Nabil Ahmed, fins a les supersticions que envolten el Pou Superprofund de Kola a Rússia, segons Arie Altena, o la biologia del calamar de l'infern en un passatge del "Vampyroteuthis Infernalis" de Vilém Flusser, llegit per AGF.
Nurturing the Ancient Undead
Undead Matter és una conversa oberta sobre la relació entre la vida i la matèria en constant canvi del nostre univers, a mesura aquesta que ressorgeix rítmicament al llarg dels mil·lennis. En aquest sisè episodi, l'artista Oreet Ashery parla amb la paleontòloga Tori Herridge sobre els descobriments en el permafrost, els llegats genètics, la clonació del passat remot, la fertilitat i els no nascuts.