Son[i]a #337
Raw Material Company
Raw Material Company és un espai independent i col·laboratiu per al desenvolupament del pensament crític des de la pràctica artística amb base a Dakar, al Senegal. El projecte neix el 2008 per iniciativa de la curadora Koyo Kouoh amb una visió i programa compromès, panafricà i translocal, enfocat a la recerca, promoció i difusió de la cultura contemporània africana i des de l’Àfrica. Sota el seu prisma, la pràctica curatorial és un exercici expandit per a la producció de coneixement que supera l’expositiu i abasta des de l’educació artística i els programes públics a les residències, la biblioteca, l’arxiu i les publicacions i, fins i tot, els podcasts. Amb aquestes eines, teixeixen xarxes i comunitats, que posen a treballar el pensament crític des del col·lectiu i les cures, i que entén la fragilitat i la vulnerabilitat com a pura esquerda i potència generadora de canvi.
En aquesta conversa, Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, proposen una pràctica feminista i decolonial situada, que s’ocupa més del fer que de l’enunciar i categoritzar. Comparteixen aquí algunes de les experiències i estratègies que han desenvolupat per a construir formes diverses de diàleg i esquivar les tensions i constriccions ideològiques i econòmiques imposades a través de les lògiques encara colonials de l’anomenat Nord global. Accions a vegades tan mínimes com obrir un espai per a estar-s’hi, desaprendre i repensar juntes les possibilitats emancipatòries que pot contenir l’art per a la societat.
En aquest podcast, obrim un glossari de conceptes que imprimeixen i deixen empremta en les múltiples constel·lacions i projectes col·lectius de Kathrin Böhm. Des de la mateixa noció de compost, que ha provocat un gir en la seva manera de treballar i de relacionar-se amb el seu arxiu material en els darrers anys, fins a la revisió de la pròpia idea d'economia que, via Kathrine Gibson, ens ajuda albirar espais de producció de valor, ocults a simple vista. Estratègies i maneres de fer que ens porten a posar matisos i problematitzar altres formes d'entendre les pràctiques socials i/o participatives, o fins i tot a llegir críticament la idea de comunitat.
Conversem amb Lucía Piedra Galarraga, Diego Falconí Travez i Karo Moret del Grup de pensament, pràctiques i activismes afro/negres sobre altars, ekekos, nefands, Santa Bàrbara i les Siameses de Valdivia. De la seva mà, analitzem les polítiques del cabell, el sucre com a producte estrella de les rutes del Carib, i la destresa de la cendra per a evidenciar l'extermini de les antigues comunitats sodomites andines.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem de treballar amb i empoderar a les comunitats afro, mantenir l'arxiu viu y abordar la oralitat.
Mônica Hoff parla de dadaisme epistemològic, pedagogia en públic, institucions que aprenen, el disens com a estratègia per a generar moviment i pensament, escales, micropolítica, esquerdes en les quals passa tot, d’anar a poc a poc i, fins i tot, de parar.
Desire Marea i Fela Gucci parlen de la representació de la masculinitat i l'autocontrol, la vulnerabilitat, el feminisme de Siyakaka, la cultura pop sud-africana als anys 90, els cossos queer racialitzats, la música com a mitjà i de com afrontar les contradiccions.
La professora Oyèrónké Oyèwùmi analitza les maneres en què l'universalisme de l'acadèmia distorsiona la comprensió de les cultures africanes, especialment en l'àmbit de la raça i el gènere. En aquest podcast, Oyèwùmi parla sobre edat, experiència i respecte, desaprensió i acadèmia, despulla i espiritualitat. Analitza l’oxímoron contingut en la noció de “mare soltera”, vist des de la cultura yoruba, i assenyala també com l'observació de pràctiques comunitàries provinents de cultures no-occidentals podria constituir un pas indefugible enfront dels desafiaments planetaris del futur.
L'artista belga Els Opsomer parla sobre el sentit del viatge i dels territoris per a la seva concepció artística, sobre la manera de construir el seu arxiu i com li serveix per generar la seva obra.