Son[i]a #337
Raw Material Company
![Son[i]a #337](https://img.macba.cat/wp-content/uploads/2024/03/captura-de-pantalla-2021-08-04-a-les-13.13.24.png)
Raw Material Company és un espai independent i col·laboratiu per al desenvolupament del pensament crític des de la pràctica artística amb base a Dakar, al Senegal. El projecte neix el 2008 per iniciativa de la curadora Koyo Kouoh amb una visió i programa compromès, panafricà i translocal, enfocat a la recerca, promoció i difusió de la cultura contemporània africana i des de l’Àfrica. Sota el seu prisma, la pràctica curatorial és un exercici expandit per a la producció de coneixement que supera l’expositiu i abasta des de l’educació artística i els programes públics a les residències, la biblioteca, l’arxiu i les publicacions i, fins i tot, els podcasts. Amb aquestes eines, teixeixen xarxes i comunitats, que posen a treballar el pensament crític des del col·lectiu i les cures, i que entén la fragilitat i la vulnerabilitat com a pura esquerda i potència generadora de canvi.
En aquesta conversa, Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, proposen una pràctica feminista i decolonial situada, que s’ocupa més del fer que de l’enunciar i categoritzar. Comparteixen aquí algunes de les experiències i estratègies que han desenvolupat per a construir formes diverses de diàleg i esquivar les tensions i constriccions ideològiques i econòmiques imposades a través de les lògiques encara colonials de l’anomenat Nord global. Accions a vegades tan mínimes com obrir un espai per a estar-s’hi, desaprendre i repensar juntes les possibilitats emancipatòries que pot contenir l’art per a la societat.
programes relacionats
Kathrin Böhm
En aquest podcast, obrim un glossari de conceptes que imprimeixen i deixen empremta en les múltiples constel·lacions i projectes col·lectius de Kathrin Böhm. Des de la mateixa noció de compost, que ha provocat un gir en la seva manera de treballar i de relacionar-se amb el seu arxiu material en els darrers anys, fins a la revisió de la pròpia idea d'economia que, via Kathrine Gibson, ens ajuda albirar espais de producció de valor, ocults a simple vista. Estratègies i maneres de fer que ens porten a posar matisos i problematitzar altres formes d'entendre les pràctiques socials i/o participatives, o fins i tot a llegir críticament la idea de comunitat.
Antiracisme i resistència anticolonial des de l’afrodescendència
Conversem amb Lucía Piedra Galarraga, Diego Falconí Travez i Karo Moret del Grup de pensament, pràctiques i activismes afro/negres sobre altars, ekekos, nefands, Santa Bàrbara i les Siameses de Valdivia. De la seva mà, analitzem les polítiques del cabell, el sucre com a producte estrella de les rutes del Carib, i la destresa de la cendra per a evidenciar l'extermini de les antigues comunitats sodomites andines.
Escenes eliminades
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem de treballar amb i empoderar a les comunitats afro, mantenir l'arxiu viu y abordar la oralitat.
Mônica Hoff
Mônica Hoff parla de dadaisme epistemològic, pedagogia en públic, institucions que aprenen, el disens com a estratègia per a generar moviment i pensament, escales, micropolítica, esquerdes en les quals passa tot, d’anar a poc a poc i, fins i tot, de parar.
Faka
Desire Marea i Fela Gucci parlen de la representació de la masculinitat i l'autocontrol, la vulnerabilitat, el feminisme de Siyakaka, la cultura pop sud-africana als anys 90, els cossos queer racialitzats, la música com a mitjà i de com afrontar les contradiccions.
Oyèrónké Oyèwùmi
La professora Oyèrónké Oyèwùmi analitza les maneres en què l'universalisme de l'acadèmia distorsiona la comprensió de les cultures africanes, especialment en l'àmbit de la raça i el gènere. En aquest podcast, Oyèwùmi parla sobre edat, experiència i respecte, desaprensió i acadèmia, despulla i espiritualitat. Analitza l’oxímoron contingut en la noció de “mare soltera”, vist des de la cultura yoruba, i assenyala també com l'observació de pràctiques comunitàries provinents de cultures no-occidentals podria constituir un pas indefugible enfront dels desafiaments planetaris del futur.
Els Opsomer
L'artista belga Els Opsomer parla sobre el sentit del viatge i dels territoris per a la seva concepció artística, sobre la manera de construir el seu arxiu i com li serveix per generar la seva obra.