Son[i]a #393
Kathrin Böhm
![Son[i]a #393](https://img.macba.cat/wp-content/uploads/2024/03/6e90b991cb114c573904c65a9d9067ff0671a2af-3400x2267-1-1280x853.jpg)
Image: Kathrin Böhm, "Compost", 2021
La pràctica de Kathrin Böhm (Höfen, 1969) s’ha desplegat al llarg de diverses dècades en un diàleg constant amb altres i en múltiples direccions, entenent el seu espai d’acció sempre des del social alhora que situant-se molt conscientment en els marges del mercat de l’art i del cub blanc, amb la finalitat d’assajar altres maneres d’entendre l’economia i la relacionalitat. Amb tendència a pensar des del comunal i el pràctic, Kathrin ha focalitzat molt d’esforç en la (co)producció de formes organitzacionals diverses, que des de diferents fronts i estratègies, han posat qüestions com la utilitat i els usos de l’art al centre de la taula. Una llarga llista d’iniciatives, comunitats i fins i tot empreses que, sota noms i constel·lacions –com Myvillages, Company Drinks, Centre for Plausible Economies, entre molts més–, proposen experiments relacionals i aprenentatges compartits i que passen per entendre la cultura com una pràctica quotidiana, que es troba en tots els racons.
En aquest podcast, obrim un glossari de conceptes que imprimeixen i deixen empremta en les múltiples constel·lacions i projectes col·lectius de Kathrin Böhm. Des de la mateixa noció de compost, que ha provocat un gir en la seva manera de treballar i de relacionar-se amb el seu arxiu material en els darrers anys, fins a la revisió de la pròpia idea d’economia que, via Kathrine Gibson, ens ajuda albirar espais de producció de valor, ocults a simple vista. Estratègies i maneres de fer que ens porten a posar matisos i problematitzar altres formes d’entendre les pràctiques socials i/o participatives, o fins i tot a llegir críticament la idea de comunitat.
Conversa: pantea i Anna Ramos. Guió i producció sonora: pantea i Anna Ramos. Veu: Hiuwai Chu.
Sons: Grup de treball de RWM, de la lliberia col·lectiva "Sons corporals".
programes relacionats
Eva Rowson
La comissària, artista i gestora cultural Eva Rowson parla sobre les seves primeres experiències d'hospitalitat i d'aprenentatge col·lectiu com Open School East, el valor del treball poc carismàtic, organitzar festes amb Andrea Francke, els ensenyaments vitals d'un croissant i com la millor teoria sorgeix de la pràctica.
Andrea Francke
Parlem amb l'artista Andrea Francke sobre el seu interès en les infraestructures i els projectes participatius. La inclusió, l’hospitalitat i els ressons del projecte colonial apareixen a la conversa. L’Andrea va desfent la idea de fracàs mentre reflexiona sobre els desafiaments que comporta l'elaboració de polítiques i marcs legals institucionals. Parlem també de categories d'art importades, de treballs invisibles i de la idea de caritat com un carreró sense sortida.
Raw Material Company
Raw Material Company és un espai independent i col·laboratiu per al desenvolupament del pensament crític des de la pràctica artística amb base a Dakar, al Senegal. En aquesta conversa, Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, proposen una pràctica feminista i decolonial situada, que s'ocupa més del fer que de l'enunciar i categoritzar. Comparteixen aquí algunes de les experiències i estratègies que han desenvolupat per a construir formes diverses de diàleg i esquivar les tensions i constriccions ideològiques i econòmiques imposades a través de les lògiques encara colonials de l'anomenat Nord global.