Son[i]a #274
Faka
Desire Marea i Fela Gucci són els integrants de Faka, una plataforma cultural des del cor de Sud-àfrica que té com a objectiu principal crear representacions alternatives d’identitats negres queer. Com que la concepció del gènere està fortament influenciada per la cultura occidental, Faka considera que les identitats africanes en general són queer ja que no s’ajusten a aquests patrons.
El seu activisme artístic té com a model el moviment cultural anti-apartheid, però també recorre a estratègies del món publicitari i la cultura pop. Malgrat que Faka treballa amb una àmplia gama de mitjans (textos, fotografia, performance…), destaca el seu ús de la música, que es nodreix de fonts tan variades com el hip hop queer (Mikky Blanco, Le1f, House of Ladosha…), la música pop sudafricana dels anys 90 (Brenda Fassie, Boom Shaka…) o gèneres locals com el Gqom.
Amb aquesta varietat de referents Faka genera productes culturals d’una alta complexitat on es creuen el voguing, els locals de cruising sudafricans, els reality shows, la teoria de gènere i els llibres de càntics religiosos. A més de la seva capacitat per absorbir i barrejar codis culturals d’àmbits molt diversos, Faka destaquen per mostrar un alt grau de combativitat sense renunciar a la vulnerabilitat en la seva lluita pels drets civils.
Desire Marea i Fela Gucci parlen de la representació de la masculinitat i l’autocontrol, la vulnerabilitat, el feminisme de Siyakaka, la cultura pop sud-africana als anys 90, els cossos queer racialitzats, la música com a mitjà i de com afrontar les contradiccions.
programes relacionats
Escenes eliminades
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb el músic francès Aho Ssan que no vem poder incloure en el seu moment. Parlem sobre la seva herència musical africana, les seves influències i recordem a dos grans noms de la música electrònica que ja no estan amb nosaltres: Pita i Mika Vainio.
Aho Ssan
Aho Ssan és un músic francès, d'herència ivoriana i ghanesa. Amb Desiré Niamké, el seu nom de pila, ha signat i realitzat treballs gràfics i cinematogràfics, pràctiques que com la seva identitat múltiple, ressonen en la seva música. En aquest podcast parlem amb ell de la trompeta perduda del seu avi i d’una banda de jazz impossible de rastrejar a Costa d'Ivori. Pel camí, compartim la tensió cinemàtica de la seva posada de llarg, “Simulacrum”, i les diferents rutes que va emprendre per a arribar-hi. L'apropiació cultural del techno, Black Bandcamp i la molt evident falta de representació d'artistes negres a l'electrònica global formen part de l'empedrat d'aquest itinerari i els aprenentatges que ha anat incorporant en el trajecte.
Raw Material Company
Raw Material Company és un espai independent i col·laboratiu per al desenvolupament del pensament crític des de la pràctica artística amb base a Dakar, al Senegal. En aquesta conversa, Marie Hélène Pereira i Fatima Bintou Rassoul Sy, dues peces clau de Raw Material Company, proposen una pràctica feminista i decolonial situada, que s'ocupa més del fer que de l'enunciar i categoritzar. Comparteixen aquí algunes de les experiències i estratègies que han desenvolupat per a construir formes diverses de diàleg i esquivar les tensions i constriccions ideològiques i econòmiques imposades a través de les lògiques encara colonials de l'anomenat Nord global.
DeForrest Brown, Jr. | Speaker Music
El treball de DeForrest Brown Jr., que inclou música sota el pseudònim de Speaker Music, però que es basa sobretot en la recerca i l'escriptura, desenterra les complexes arrels de la cultura afroamericana i fenòmens com el techno, amb la finalitat d'exposar no només aquesta destrucció sistemàtica, sinó especialment per a reivindicar la creativitat dels seus pioners i el ric univers sonor que van crear a partir de les runes de Detroit. En contra de la narrativa predominant, el treball de Brown s'esforça a posar aquests capítols en context, destacant factors econòmics i polítics claus de l'època, entrellaçats amb anècdotes personals i un amor sincer per la música. Parlem amb DeForrest Brown Jr. sobre veterans de Detroit, futurs trencats, la Reaganomia, els crits, els assassinats autoritzats pel govern i sobre portar auriculars a tot arreu.
Isaac Julien
L'obra d'Isaac Julien transita per espais liminals. Zones de confluència entre la fotografia, el cinema i la instal·lació; la coreografia i la dansa; la poesia i la música... i la infinitat de possibles iteracions, revisions i versions possibles que pot obrir un treball sistemàtic amb l'arxiu. Punts de trobada en els quals ficció, documental, narrativa i radicalitat convergeixen per a produir imaginaris i relats de factura estètica curosa i profunda acció política, que desafien, amb les seves temporalitats, construccions narratives i formes estètiques, les convencions del cinema blanc heterosexual. En aquest podcast Isaac Julien ens parla sobre la necessitat de donar veu i cos a la identitat i el desig dissident negre en l'imaginari audiovisual col·lectiu; sobre els seus continus transvasaments entre el món de l'art, el videoart i el cinema i sobre cinema expandit i muntatge coreogràfic.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb FAKA que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Violence
Olin Caprison parla sobre límits, arquetips, connexions, escenes, violència, ritme i llibertat, o del que aquesta paraula comodí significa més enllà del tòpic i la fantasia neoliberal.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb DJ Riobamba que no vam poder utilitzar en el seu moment.
DJ Riobamba
Sara Skolnick (aka DJ Riobamba) parla dels seus gairebé deu anys organitzant festes, d’identitats múltiples, dels traumes de la migració, dels processos d'assimilació, de música, de catarsi i activisme, de l'espai queer que s'obre en l’underground, dels seus projectes d'intervenció social, dels orígens del dembow i el reggaeton, de Justin Bieber, i... toda esa vaina.
Un cap de setmana perdut de techno-pop al Mig Oest rural americà
Aquest programa proposa una escolta del techno-pop de la dècada dels setanta i principis dels vuitanta com una breu però deliberada irrupció als regnes del pop/rock/soul/R&B.