VARIACIONS #6
La biblioteca
A càrrec de Jon Leidecker
Arribem al naixement de les biblioteques sonores, col·leccions explícitament creades per a ser reutilitzades: objectes sonors sense autor, ingredients inacabats. Tot i que algunes biblioteques contenen sons genèrics, dissenyats per a que siguin el més flexibles possible, la major part dels sons utilitzats provenen d’enregistraments comercials i són alliberats del context original per a propagar-se en centenars de cançons.
Des dels presets per a samplers digitals fins a CD-ROMs de dades o discos de batalla de hip-hop, els sons cada vegada se separen més de les seves fonts i deixen d’implicar referències a un moment original per a ser considerats objectes en un domini públic continu.
Mentre el hip-hop viu una reculada cap al conservadorisme com a resposta als casos legals de principis dels noranta, un creixent nombre de grups i compositors prenen el relleu de l’apropiació. L’estètica de les biblioteques sonores dóna lloc a gèneres recombinants com el drum and bass, alhora que l’ús del sampling com a representació condueix al primer collage de música del món a guanyar un quàdruple disc de platí, i un single s’anticipa a una forma de música que aviat es coneixerà com mash-up.
L'explosió
Una visió de conjunt del període de confluència entre la tradició del collage musical en l'art sonor i la tradició popular del hip-hop, que va popularitzar moltes pràctiques i plantejaments estètics que anteriorment havien estat patrimoni de l'alta cultura.
El compositor
Durant els anys vuitanta l'acte de samplejar es va entendre com una pràctica inherentment revolucionària, que qüestionava la definició i l'autoritat del compositor, però la proliferació d'artistes durant la dècada següent va reafirmar aquesta autoritat. A mesura que els artistes s'acostumaven a la seva pràctica com un mitjà d'auto-expressió, el gran públic va reconèixer finalment l'apropiació com una forma legítima de creativitat.
Per Jon Leidecker
Aquest assaig enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical.
Transcripció de VARIACIONS #6. La biblioteca, a càrrec de Jon Leidecker.
Pastoral V.2
Aquesta sessió de Jon Leidecker presenta un ampli repàs de la història de les peces clàssiques de música electrònica i concreta que, al llarg dels anys, han intentat emular i estendre les veus i sons del nostre paisatge pastoral.
La disciplina
A mitjan la dècada dels vuitanta el hip-hop descobreix la tecnologia de samplejat digital i l'escena de l'art i la música industrial posa els fonaments de la disciplina.