VARIACIONS #7
El compositor
A càrrec de Jon Leidecker
Als anys noranta, la tecnologia del sampleig va assolir uns nivells de sofisticació i control que van permetre als músics imposar-se realment als seus materials. Mentre que alguns artistes del collage innovaven adoptant el rol tradicional de compositor romàntic, presentant la música resultant com una expressió de la seva personalitat, d’altres continuaven explorant els significats intrínsecs del propi ofici.
En aquest episodi seguim la pista a diverses obres que van contribuir a la implantació del terme “remescla” al vocabulari popular, escoltem com el lector de CD es va unir al tocadiscs com instrument de directe, i connectem el sampleig digital a la història del préstec musical, tot comparant la notació escrita a les tècniques d’edició que els compositors moderns utilitzen per a transformar música existent en noves composicions.
programes relacionats
La relació
La convergència dels mitjans de masses i les xarxes socials relega lesdiscogràfiques tradicionals a un segon pla i provoca nous subgèneres, des dels mashups al vaporwave, però també reforça la percepció de la música com a entreteniment consumible. Com estem sent reentrenats en el nostre nou entorn per una estètica que s'ha tornat tan omnipresent que és gairebé invisible? Mai no acabis una narrativa històrica en el present.
Per Jon Leidecker
Aquest assaig enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical.
Cumulative Tails
El títol Cumulative Tails és un joc de paraules amb "cumulative tale" o conte acumulatiu, en què cada part de la història manté una certa relació amb l'anterior.
Aquesta peça radiofònica, a càrrec de Vicki Bennett, es va crear seguint aquest mètode: una successió de temes triats exclusivament per la seva relació conceptual amb el que acabava de sonar.
Conversa amb Vicki Bennett sobre la seva col·lecció sonora
Aquesta és una conversa per email amb l'artista plunderfònica i col·leccionista sonora Vicki Bennett, que va tenir lloc l'estiu de 2013.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #7. El compositor, a càrrec de Jon Leidecker.
La biblioteca
Les biblioteques sonores són col·leccions de sons en forma d'ingredients en brut, explícitament dissenyats o recopilats per a la seva posterior utilització. Els sons se separen de les seves fonts en mans de nous autors que els utilitzen com simples objectes, no com referències.
La disciplina
A mitjan la dècada dels vuitanta el hip-hop descobreix la tecnologia de samplejat digital i l'escena de l'art i la música industrial posa els fonaments de la disciplina.
John Oswald
John Oswald, un dels principals representants de l'apropiacionisme sonor, parla sobre la seva obra.