VARIACIONS #6
La biblioteca
A càrrec de Jon Leidecker
Arribem al naixement de les biblioteques sonores, col·leccions explícitament creades per a ser reutilitzades: objectes sonors sense autor, ingredients inacabats. Tot i que algunes biblioteques contenen sons genèrics, dissenyats per a que siguin el més flexibles possible, la major part dels sons utilitzats provenen d’enregistraments comercials i són alliberats del context original per a propagar-se en centenars de cançons.
Des dels presets per a samplers digitals fins a CD-ROMs de dades o discos de batalla de hip-hop, els sons cada vegada se separen més de les seves fonts i deixen d’implicar referències a un moment original per a ser considerats objectes en un domini públic continu.
Mentre el hip-hop viu una reculada cap al conservadorisme com a resposta als casos legals de principis dels noranta, un creixent nombre de grups i compositors prenen el relleu de l’apropiació. L’estètica de les biblioteques sonores dóna lloc a gèneres recombinants com el drum and bass, alhora que l’ús del sampling com a representació condueix al primer collage de música del món a guanyar un quàdruple disc de platí, i un single s’anticipa a una forma de música que aviat es coneixerà com mash-up.
programes relacionats
La disciplina
A mitjan la dècada dels vuitanta el hip-hop descobreix la tecnologia de samplejat digital i l'escena de l'art i la música industrial posa els fonaments de la disciplina.
Transcripció de VARIACIONS #6. La biblioteca, a càrrec de Jon Leidecker.
El compositor
Durant els anys vuitanta l'acte de samplejar es va entendre com una pràctica inherentment revolucionària, que qüestionava la definició i l'autoritat del compositor, però la proliferació d'artistes durant la dècada següent va reafirmar aquesta autoritat. A mesura que els artistes s'acostumaven a la seva pràctica com un mitjà d'auto-expressió, el gran públic va reconèixer finalment l'apropiació com una forma legítima de creativitat.
L'explosió
Una visió de conjunt del període de confluència entre la tradició del collage musical en l'art sonor i la tradició popular del hip-hop, que va popularitzar moltes pràctiques i plantejaments estètics que anteriorment havien estat patrimoni de l'alta cultura.
Per Jon Leidecker
Aquest assaig enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical.
Pastoral V.2
Aquesta sessió de Jon Leidecker presenta un ampli repàs de la història de les peces clàssiques de música electrònica i concreta que, al llarg dels anys, han intentat emular i estendre les veus i sons del nostre paisatge pastoral.