#3 Radio Music
Per Jon Leidecker
“Radio Music” enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical. Des dels seus inicis als anys vint, capturats aquí en un disc humorístic, fins a experiments d’art formal durant els anys quaranta i cinquanta, o la seva presència nostàlgica en un dels primers àlbums de cançons-collage pop a mode de preludi de la tradició del sampling, avui perfectament normalitzada.
Des de 1990, Jon Leidecker treballa en collages de música apropiativa sota el pseudònim de Wobbly, improvisant en directe amb material sonor preexistent amb l’objectiu d’extreure harmonies dels enregistraments d’individus de diferents cultures. Entre els seus projectes passats i presents trobem formacions com Chopping Channel (amb Don Joyce i Peter Conheim de Negativland), Sagan (amb Blevin Blectum, Lesser i Ryan Junell), el Freddy McGuire Show (amb la vídeoartista Anne McGuire) i Amen Seat (amb MaryClare Bryztwa), a més de col·laboracions en directe i d’estudi amb People Like Us, Matmos, Negativland, Thomas Dimuzio, Tim Perkis & Xopher Davidson, Hrvatski, The Tape-beatles, The Evolution Control Committee i Otomo Yoshihide.
L’any 2009 va rebre l’encàrrec de Ràdio Web MACBA per a la producció de VARIACIONS, un programa de ràdio que repassa la història del sampling i el collage musical.
ISSN: 2013-4681
programes relacionats
In Memoriam
Unes paraules com a record de Don Joyce (9 de febrer de 1944–22 de juliol de 2015).
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #7. El compositor, a càrrec de Jon Leidecker.
Transcripció de VARIACIONS #6. La biblioteca, a càrrec de Jon Leidecker.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #5. La disciplina, a càrrec de Jon Leidecker.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #4. L'explosió, a càrrec de Jon Leidecker.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #3. L'enfocament, a càrrec de Jon Leidecker.
L'enfocament
Als anys setanta l'avantguarda per fi creua la línia i comença el saqueig massiu de música pop comercial, mentre que la música disco i el dub s'acostumen a la manipulació de música pre-existent, escurçant així la distància entre la pràctica de l'art i el pop.
Transició
Tan aviat com els enregistraments van suplantar les partitures al segle XX, la presència de la influència comunal va tornar a fer-se present a mesura que els compositors començaven a utilitzar enregistraments per a crear nous enregistraments.
La relació
La convergència dels mitjans de masses i les xarxes socials relega lesdiscogràfiques tradicionals a un segon pla i provoca nous subgèneres, des dels mashups al vaporwave, però també reforça la percepció de la música com a entreteniment consumible. Com estem sent reentrenats en el nostre nou entorn per una estètica que s'ha tornat tan omnipresent que és gairebé invisible? Mai no acabis una narrativa històrica en el present.
Contribució de Ràdio Web MACBA
Què és el radio art? Què estem fent? Ben Vida, Felix Kubin, Goodiepal, Kenneth Goldsmith, Jon Leidecker, Tetsuo Kogawa, Chris Cutler i Roc Jiménez de Cisneros donen la seva particular resposta a aquesta qüestió ontològica.
El compositor
Durant els anys vuitanta l'acte de samplejar es va entendre com una pràctica inherentment revolucionària, que qüestionava la definició i l'autoritat del compositor, però la proliferació d'artistes durant la dècada següent va reafirmar aquesta autoritat. A mesura que els artistes s'acostumaven a la seva pràctica com un mitjà d'auto-expressió, el gran públic va reconèixer finalment l'apropiació com una forma legítima de creativitat.
La biblioteca
Les biblioteques sonores són col·leccions de sons en forma d'ingredients en brut, explícitament dissenyats o recopilats per a la seva posterior utilització. Els sons se separen de les seves fonts en mans de nous autors que els utilitzen com simples objectes, no com referències.
Pastoral V.2
Aquesta sessió de Jon Leidecker presenta un ampli repàs de la història de les peces clàssiques de música electrònica i concreta que, al llarg dels anys, han intentat emular i estendre les veus i sons del nostre paisatge pastoral.