SOBRE L'ESCOLTA
Pensant (a través de) l'oïda
Comissariat per Arnau Horta. Música a càrrec d’Annie Goh.
En quina mesura podem pensar en l’escolta? La reflexió filosòfica, profundament arrelada al règim visual, ha tingut tradicionalment una relació problemàtica a l’hora de desenvolupar una teoria de l’escolta i els fenòmens sonors. Al cap i a la fi, no és pas casualitat que el terme grec “theoria” (θεωρία) signifiqui “mirar, veure, contemplar”.
Aquest programa explora l’aparent dificultat de la filosofia en aquesta gestió de l’escolta i el so, com un poderós mitjà deconstructiu per a analitzar alguns dels pilars filosòfics que sustenten el pensament occidental clàssic i modern.
Podem concebre els sons com a objectes o seria més apropiat considerar-los com a esdeveniments? Fins on ens pot dur l’enfocament fenomenològic en vers el so? Podem refiar-nos d’aquest enfocament? I què passa amb els nous materialismes? Són més útils, en termes hermenèutics, quan es tracta del so i de l’escolta? Aquests són alguns dels temes que abordem en el primer lliurament de la sèrie.
Alma Söderberg és una coreògrafa i performer que treballa amb música i dansa. L’Alma explora l'escolta atenta, l'escolta del ritme i l'escolta del moviment per habitar el polirritme i allò que Eric Davies anomena la 'diferència simultània'. En aquest podcast, comparteix els múltiples referents musicals que inspiren la seva pràctica coreogràfica: el jazz, el flamenc, el hip-hop, la música experimental i la música afroamericana. També ens parla de multiplicitat, d'escolta reduïda i d'escolta profunda, de deixar-se travessar pel ritme, de la veu, del compartir, d’idiorrítmies, d’Anni Albers, de teixir, d'aprendre a esperar i de jugar.
Jean-Luc Nancy parla sobre el cos com a espai de ressonància i com a presència sensible; sobre el silenci com a “extremitat infinita del sonor” i sobre el paper del so i de l'escolta en el context de la pràctica política.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Jacob Kirkegaard que no vam poder utilitzar en el seu moment.
<ENG> Com a part del nostre procés de recerca sobre l'escolta, l’any 2014 vam entrevistar l'artista danès Jacob Kirkegaard. En aquest podcast, Kirkegaard reflexiona sobre la importància d'escoltar i sosté que l'art sonor pot crear espais purament sensorials que van més enllà d’allò que es percep immediatament, contribuint així a comprendre l'incomprensible.
En record d'Alvin Lucier (1931-2021), recuperem una conversa amb Alvin Lucier (realitzada a Boston l’any 2014) on parla, entre moltes altres coses, sobre la necessitat d’escoltar d’una altra manera, sobre els compositors que l’han acompanyat i influït al llarg dels anys o sobre el paper de l’espai i de la tecnologia en el seu treball. DEP.
Aquesta selecció analitza el rol que l'ús de fenòmens aurals pot ocupar en la pràctica de la composició. A través de la implementació d'aquestes tècniques sonores expandides el compositor pot mirar de recalibrar l'oïda de l'audiència, i en aquest procés convidar-los a reconsiderar la mateixa idea de la composició.