Son[i]a #226
Alvin Lucier
A “Music 109. Notes on experimental music”, Alvin Lucier (1931-2021) explica que la seva comprensió de la pràctica compositiva i de la música en general van canviar radicalment i per sempre una nit de 1960. Va ser al teatre La Fenice de Venècia i sobre l’escenari hi havia John Cage i David Tudor. Després d’aquella experiència, escriu Lucier, l’única cosa que va ser capaç de fer va ser deixar de composar durant una llarga temporada.
Uns quants anys més tard, de nou als Estats Units, es retrobaria amb Cage i seria ell precisament qui l’animaria a realitzar “Music for a solo performer”, una peça per a “ones cerebrals enormement amplificades i percussió” amb la que Lucier va iniciar una llarga trajectòria basada en l’exploració de fenomenologia sonora a través de processos i dispositius adreçats a revelar les característiques físiques del so.
Figura clau de la música experimental post-cageana, Lucier és un creador únic; un compositor que, tal com reconeix James Tenney, obliga a revisar als seus col·legues “les assumpcions i els axiomes aparentment més elementals sobre la música”. Empès per la curiositat d’entendre “com funcionen les coses” (una curiositat innocent i sense prejudicis que Tenney compara amb la d’un nen) Lucier sempre sembla disposat a desaparèixer a l’interior del so.
Semblaria que la seva fascinació pel fenomen sonor no li permet immiscir-se en la seva manifestació. L’obra de Lucier, doncs, no es basa en cap cas en l’auto-expressió ni en una intervenció compositiva sinó en deixar que els sons “facin el que han de fer per si mateixos; sense empènyer-los o dirigir-los de cap manera”.
Amb motiu del seu 85è aniversari, recuperem en aquest SON[I]A una conversa amb Alvin Lucier (realitzada a Boston l’any 2014) on parla, entre moltes altres coses, sobre la necessitat d’escoltar d’una altra manera, sobre els compositors que l’han acompanyat i influït al llarg dels anys o sobre el paper de l’espai i de la tecnologia en el seu treball. Al final també ens explica algunes curiositats sobre “I am sitting in a room”, una de les seves obres més conegudes però també més enigmàtiques. DEP.
Cita musical: “Music on a Long Thin Wire 1”, 1977
programes relacionats
El músic, artista sonor i maker eslovac Jonáš Gruska és un amateur orgullós de ser-ho, fent honor de l'arrel francesa del terme (estimar el que fas). La curiositat i la passió travessen gairebé tot el que fa. Des de les seves instal·lacions sonores específiques fins als seus micròfons i eines d'àudio fetes a mà, el seu interès recent per la micologia o la seva exploració lúdica de l'espectre electromagnètic, Jonáš fa servir sovint la paraula "fascinació" a la nostra conversa. Parlem amb Jonáš sobre espais ressonants, superfícies ressonants, tramvies, circuits electrònics casolans, enregistraments de camp, fermentació, bolets i micròfons estranys.
Jean-Luc Nancy parla sobre el cos com a espai de ressonància i com a presència sensible; sobre el silenci com a “extremitat infinita del sonor” i sobre el paper del so i de l'escolta en el context de la pràctica política.
El rol dels sistemes formalitzats en la creació musical.
Judy Dunaway parla sobre globus tenors, improvisació, autobusos Greyhound, música occidental, la crisi de la SIDA, la seva experiència estudiant amb Alvin Lucier, les seves feines de subsistència i de com aprendre a tocar un piano ben afinat.
¿Podem pensar a través de l'escolta? Seth-Kim Cohen, Christoph Cox, Julian Henriques, Casey O’Callaghan, Peter Szendy i Salomé Voegelin exposen per què reflexionar no hauria d'estar renyit amb ressonar...
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Alvin Lucier que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Aquest programa transmet "Pillars", una nova peça per a ràdio de Robert Ashley, pioner de l'òpera per a televisió i de l'ús del llenguatge en un entorn musical.