SOBRE L'ESCOLTA
Pensant (a través de) l'oïda
Comissariat per Arnau Horta. Música a càrrec d’Annie Goh.
En quina mesura podem pensar en l’escolta? La reflexió filosòfica, profundament arrelada al règim visual, ha tingut tradicionalment una relació problemàtica a l’hora de desenvolupar una teoria de l’escolta i els fenòmens sonors. Al cap i a la fi, no és pas casualitat que el terme grec “theoria” (θεωρία) signifiqui “mirar, veure, contemplar”.
Aquest programa explora l’aparent dificultat de la filosofia en aquesta gestió de l’escolta i el so, com un poderós mitjà deconstructiu per a analitzar alguns dels pilars filosòfics que sustenten el pensament occidental clàssic i modern.
Podem concebre els sons com a objectes o seria més apropiat considerar-los com a esdeveniments? Fins on ens pot dur l’enfocament fenomenològic en vers el so? Podem refiar-nos d’aquest enfocament? I què passa amb els nous materialismes? Són més útils, en termes hermenèutics, quan es tracta del so i de l’escolta? Aquests són alguns dels temes que abordem en el primer lliurament de la sèrie.
programes relacionats
Alma Söderberg
Alma Söderberg és una coreògrafa i performer que treballa amb música i dansa. L’Alma explora l'escolta atenta, l'escolta del ritme i l'escolta del moviment per habitar el polirritme i allò que Eric Davies anomena la 'diferència simultània'. En aquest podcast, comparteix els múltiples referents musicals que inspiren la seva pràctica coreogràfica: el jazz, el flamenc, el hip-hop, la música experimental i la música afroamericana. També ens parla de multiplicitat, d'escolta reduïda i d'escolta profunda, de deixar-se travessar pel ritme, de la veu, del compartir, d’idiorrítmies, d’Anni Albers, de teixir, d'aprendre a esperar i de jugar.
Jean-Luc Nancy
Jean-Luc Nancy parla sobre el cos com a espai de ressonància i com a presència sensible; sobre el silenci com a “extremitat infinita del sonor” i sobre el paper del so i de l'escolta en el context de la pràctica política.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Jacob Kirkegaard que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Procés de recerca: Jacob Kirkegaard
<ENG> Com a part del nostre procés de recerca sobre l'escolta, l’any 2014 vam entrevistar l'artista danès Jacob Kirkegaard. En aquest podcast, Kirkegaard reflexiona sobre la importància d'escoltar i sosté que l'art sonor pot crear espais purament sensorials que van més enllà d’allò que es percep immediatament, contribuint així a comprendre l'incomprensible.
Alvin Lucier
En record d'Alvin Lucier (1931-2021), recuperem una conversa amb Alvin Lucier (realitzada a Boston l’any 2014) on parla, entre moltes altres coses, sobre la necessitat d’escoltar d’una altra manera, sobre els compositors que l’han acompanyat i influït al llarg dels anys o sobre el paper de l’espai i de la tecnologia en el seu treball. DEP.
Fenòmens psicoacústics com a material compositiu
Aquesta selecció analitza el rol que l'ús de fenòmens aurals pot ocupar en la pràctica de la composició. A través de la implementació d'aquestes tècniques sonores expandides el compositor pot mirar de recalibrar l'oïda de l'audiència, i en aquest procés convidar-los a reconsiderar la mateixa idea de la composició.