VARIACIONS #3
L'enfocament
A càrrec de Jon Leidecker
A mesura que s’acostava el final dels seixanta, el progressiu optimisme dels collages de música del món va ser moderat per una nova actitud crítica i introspectiva. Els compositors van abandonar l’ús de fonts obscures, irrecognoscibles o de domini públic per a les seves peces, i van començar a treballar amb mostres perfectament identificables manllevades de la música pop més comercial. Amb aquest canvi d’enfocament del global cap al cultural, les visions utòpiques van deixar pas a una concepció pragmàtica de la investigació i el desenvolupament musical.
Aquest episodi documenta els collages que durant els anys 70 van difuminar les fronteres entre la música popular i l’art: de la música concreta al dub, passant pel disco, o el trastornat món de la ràdio FM.
La segona entrega de la sèrie repassa els anys seixanta, començant pels collages de música del món de Richard Maxfield, Teiji Ito i Karlheinz Stockhausen, i continua amb l'impacte de John Cage i Marshall McLuhan en els Beatles.
Tan aviat com els enregistraments van suplantar les partitures al segle XX, la presència de la influència comunal va tornar a fer-se present a mesura que els compositors començaven a utilitzar enregistraments per a crear nous enregistraments.
Aquest assaig enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical.
Transcripció de VARIACIONS #4. L'explosió, a càrrec de Jon Leidecker.
Una visió de conjunt del període de confluència entre la tradició del collage musical en l'art sonor i la tradició popular del hip-hop, que va popularitzar moltes pràctiques i plantejaments estètics que anteriorment havien estat patrimoni de l'alta cultura.
Transcripció de VARIACIONS #3. L'enfocament, a càrrec de Jon Leidecker.