VARIACIONS #2
El Globus
A càrrec de Jon Leidecker
Encara que la música va trigar algunes dècades en posar-se a l’altura de les arts visuals en matèria de collage, durant els anys seixanta va recuperar el temps perdut. Els avanços en el camp de l’alta fidelitat, un pròsper mercat de magnetòfons domèstics, i la influència de la televisió en el procés de construcció de la noció d’Aldea Global, van ser alguns dels factors que van afavorir la proliferació de composicions basades en el collage. El denominador comú més obvi de totes aquestes peces era una tendència a l’ús de música del món de procedències molt diverses (com més variades, millor).
Si considerem que la sobtada disponibilitat d’enregistraments etnològics d’arreu del món va esclafar la idea de la música com un llenguatge universal, podem entendre aquests collages musicals com una reacció ràpida envers la resta del món –ara impossible d’ignorar– en un intent d’explorar trets en comú i el potencial d’identitats híbrides.
programes relacionats
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #2. El Globus, a càrrec de Jon Leidecker.
Transició
Tan aviat com els enregistraments van suplantar les partitures al segle XX, la presència de la influència comunal va tornar a fer-se present a mesura que els compositors començaven a utilitzar enregistraments per a crear nous enregistraments.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #1. Transició, a càrrec de Jon Leidecker.
Per Chris Cutler
Chris Cutler investiga com el fet i la pràctica de l'enregistrament sonor han transformat tots els aspectes de la producció i la recepció del so organitzat, donant lloc a nous gèneres i interpretacions.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #4. L'explosió, a càrrec de Jon Leidecker.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #3. L'enfocament, a càrrec de Jon Leidecker.
Tom Johnson
El compositor minimalista Tom Johnson parla sobre els seus mètodes compositius i la influència que John Cage i Morton Feldman va tenir en la seva obra.
Continu
"Continu" identifica obres sonores de diferents períodes, tradicions i acostaments a la música generativa i basada en sistemes.
James Pritchett
James Pritchett parla sobre l'obra de John Cage, David Tudor i Morton Feldman, i sobre la relació directa entre la seva anàisi, la interpetació i els assajos sobre les seves respectives obres.
Transcripció
Transcripció de la nova sèrie Curatorial SONDES #1, a càrrec de Chris Cutler.
L'enfocament
Als anys setanta l'avantguarda per fi creua la línia i comença el saqueig massiu de música pop comercial, mentre que la música disco i el dub s'acostumen a la manipulació de música pre-existent, escurçant així la distància entre la pràctica de l'art i el pop.