Son[i]a #322
Hugo Esquinca
![Son[i]a #322](https://img.macba.cat/wp-content/uploads/2024/03/registro_rwm_he-1280x719.jpg)
L’obra d’Hugo Esquinca és una crosta multi-capa, ofuscada intencionalment a través de l’excés, deliberadament difícil de pelar. Eliminar capes d’ofuscació en aquesta densa xarxa d’interaccions transductives no serveix de gaire, perquè aquestes capes són precisament el que l’Hugo utilitza per a exposar-te a tu (i a ell mateix) a una mena de sobrecàrrega sensorial. Molt més enllà dels judicis estètics, més semblant a l’escena del bloqueig mental de THX 1138 que a una experiència auditiva convencional. No obstant això, el bloqueig mental de l’Hugo no només està destinat a l’oïdor humà: la cadena d’esdeveniments i processos involucrats en la seva música també es veuen sotmesos a una quasi-convulsió, portats als seus propis límits.
De fet, bona part del treball de l’Hugo es basa i gira entorn de l’exploració d’aquests límits difusos. Ja sigui provant la capacitat de l’oïdor per a processar la densitat i amplitud sònica, o aplicant pressió sobre l’horitzó d’esdeveniments funcional de qualsevol sistema que utilitzi (des de computadores fins a micròfons cardioides de tota la vida), els seus enregistraments en viu, les seves instal·lacions específiques i les seves peces enregistrades són una constant celebració d’aquesta zona grisa gairebé onírica, i del col·lapse que l’acompanya.
Parlem amb l’Hugo sobre la seva obra i els seus vincles amb el seu bagatge, o de com criar-se en l’hipercaos de la Ciutat de Mèxic es relaciona amb aquesta fascinació per la velocitat, la sobreabundància i el sincretisme.
Música de'Hugo Esquinca, produïda i concebuda per a l'ocasió. Produït per a Lighthouse (Brighton).
Aquest podcast és part del projecte Re-Imagine Europe, cofinançat pel programa Creative Europe programme de l'Unió Europea.
Ji Youn Kang
Les composicions abstractes de Ji Youn Kang estan impregnades de la seva pròpia mescla de so experimental occidental i música ritual coreana. Un rerefons que també es filtra en les seves presentacions en viu, on explora les estructures rítmiques primitives i empoderadores del xamanisme coreà, que sovint evolucionen de lentes a ràpides, i fonts de so sorolloses a través d'una amalgama de dispositius analògics de construcció pròpia, instruments acústics i tècniques de processament digital. En aquest podcast, Ji parla sobre música ritual coreana, quintes justes i naturalesa, objectes ressonants, soroll, instruments casolans, incertesa i tensió, Wave Field Synthesis i estratègies per a involucrar l’audiència a la xarxa per a una comunicació significativa.
Escenes eliminades
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb l'artista sonora Ji Youn Kang que no vem poder incloure en el seu moment.
José Luis Barrios Lara
El filòsof, historiador de l'art, comissari i crític José Luis Barrios Lara reflexiona sobre el mite fundacional d'Occident, la modernitat i la invenció de l'altre; pensa en les polítiques d'identitat com a instrument polític i forma d'administració de cossos en l'espai; qüestiona l'efectivitat de les epistemologies del sud i interpreta la crisi migratòria global com una forma de neoesclavisme.
EVOL
Roc Jiménez de Cisneros parla sobre la deconstrucció i reinterpetació lliure d'EVOL del "Continuum" de György Ligeti i "Opus 17a" de Hanne Darboven, i com aquestes obres encaixen dins de la pràctica artística del duo. La conversa inclou idees poc usuals sobre el temps en la música, enginyeria inversa algorítmica, complexitat a través de la simplicitat, anti-clímax, música de trance ancestral, estats mentals estranys i el concepte de superavorriment de Dick Higgins.
Mariana David i María Virginia Jaua sobre SEMEFO
Entrevista amb Mariana David i María Virginia Jaua sobre el col·lectiu artístic SEMEFO, que va irrompre als anys noranta en l'escena mexicana amb una proposta que explorava la noció i les implicacions de la mort mitjançant la manipulació del cadàver i les seves transformacions.