10.06.2016
60 MIN
Anglès

SOBRE L'ESCOLTA
Procés de recerca: Jacob Kirkegaard

descarregar
cronologia
02:04
06:48
10:26
17:52
20:02
25:33
27:05
31:51
37:45
47:30
53:43
56:09

Com a part del nostre procés de recerca per la sèrie de podcasts SOBRE L’ESCOLTA, l’any 2014 vam entrevistar l’artista danès Jacob Kirkegaard. En aquest podcast recuperem la nostra conversa.

Dels deserts d’Oman a la “zona d’alienació” de Chernobyl, de les glaceres a la deriva de l’Àrtic a la nostra oïda interna, traçar la pràctica artística de Jacob Kirkegaard no és gens fàcil. La seva recerca parteix de la seva pròpia sorpresa, d’una inquietud que el porta a centrar-se en les capes més ocultes del so i els fenòmens sònics en contextos altament connotats.

Kierkegaard captura ressonàncies ocultes mitjançant l’ús d’acceleròmetres, micròfons de contacte especials que registren vibracions imperceptibles de tota mena de materials. Aquests sons passen més tard a formar part de les seves composicions o instal·lacions de tècnica mixta, una porta oberta a un món interior cap a realitats complexes i sovint contradictòries, explorades des d’un punt de vista neutral: tot és, simplement, so.

Potser una llista de paraules clau ajuda a esclarir una mica la seva pràctica artística: freqüències de ressonància; acceleròmetre; Fukushima; despreniment de glaceres; metaescolta; espai; Palestina; neutralitat; radiació; John Cage, hidròfons, coclear; estratificació; emissions otoacústiques; Àrtic; habitacions; disharmònic; dormir; nuclear; enregistrament.

Graduat a la Kunsthochschule für Medien Köln, Kirkegaard també forma part del col·lectiu d’artistes sonors freq_out i va col·laborar amb la ja desapareguda pionera de l’electrònica Else Marie Prade. La seva primera exposició individual retrospectiva es va dur a terme al Museu d’Art Contemporani de Roskilde i ha presentat treballs en galeries, museus i espais de concerts d’arreu del món. Els seus treballs sonors han estat publicats per discogràfiques com ara TOUCH, Important Records, VON Archives i Posh Isolation.

En aquest podcast, Kirkegaard reflexiona sobre la importància d’escoltar i sosté que l’art sonor pot crear espais purament sensorials que van més enllà d’allò que es percep immediatament, contribuint així a comprendre l’incomprensible.

 

Extra els podcasts més escoltats de 2016 Escenes eliminades Jacob Kirkegaard Palestina SOBRE L'ESCOLTA
programes relacionats
5 destacats
03.09.2021
28 MIN
Anglès
SONDES #30.2
Auxiliars
més Informació

Chris Cutler ens porta de passeig per diversos exemples de música feta amb aigua, pedres, elements d'attrezzo, gel, neu, estalactites, bobines de Tesla, dunes de sorra, fulles, flors, herba, branquillons, vidre i un cafè. 

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Sondes Chris Cutler SONDES. Auxiliars
25.10.2016
86 MIN
Anglès
SOBRE L'ESCOLTA
Pensant (a través de) l'oïda
més Informació

¿Podem pensar a través de l'escolta? Seth-Kim Cohen, Christoph Cox, Julian Henriques, Casey O’Callaghan, Peter Szendy i Salomé Voegelin exposen per què reflexionar no hauria d'estar renyit amb ressonar...

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca #InternationalPodcastDay 2019-2006: podcasts+escoltats els 10 podcasts més escoltats de 2017 Els més escoltats del nostre arxiu filosofia SOBRE L'ESCOLTA

Florian Hecker proposa la fusió de dues publicacions crucials en el camp de la psicoacústica y de la psicología musical: "Demonstrations of Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound" de Albert S. Bregman y Pierre A. Ahad i "Musical Illusions and Paradoxes" de Diana Deutsch. El resultat requereix de l'audiència una reconstrucció selectiva d'unitats distintes en una Gestalt global que culmina en una experiència auditiva quimèrica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Interrupcions 2006-2016: els podcasts més escoltats en deu anys art sonor Florian Hecker Mix psicoacústica selecció musical
12.06.2016
10 MIN
Anglès
Jacob Kirkegaard
Escenes eliminades
més Informació

Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Jacob Kirkegaard que no vam poder utilitzar en el seu moment.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Creative Commons Escenes eliminades Jacob Kirkegaard SOBRE L'ESCOLTA

Aquesta selecció analitza el rol que l'ús de fenòmens aurals pot ocupar en la pràctica de la composició. A través de la implementació d'aquestes tècniques sonores expandides el compositor pot mirar de recalibrar l'oïda de l'audiència, i en aquest procés convidar-los a reconsiderar la mateixa idea de la composició.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Interrupcions Ben Vida Espais sònics Interrupcions Mix Otoacústica selecció musical
SOBRE L'ESCOLTA Procés de recerca: Jacob Kirkegaard
Extra
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58