FONS AUDIO #47
Andrea Fraser
Què volem de l’art? Andrea Fraser (Billings, Montana, 1965) es planteja aquesta pregunta en la seva obra i examina les motivacions d’un ampli ventall d’agents culturals, entre els quals hi ha artistes, col·leccionistes, galeristes, patrons i públics. L’artista n’explora els mecanismes interns, així com les estructures polítiques, econòmiques i psicològiques que el condicionen. Amb enginy, humor i emoció, les obres de Fraser ens conviden a reflexionar sobre les nostres pròpies motivacions com a espectadors i participants en el camp de l’art.
A FONS ÀUDIO #47, Andrea Fraser comenta el rerefons de “Little Frank and His Carp”, obra de la Col·lecció MACBA que va registrar la performance que l’artista va realitzar l’any 2001 a l’atri del Museu Guggenheim de Bilbao. Amb un vestit curt de color verd i sabates negres de taló, l’artista es desplaça per l’interior d’aquest edifici emblemàtic de l’arquitectura museística internacional dels anys noranta mentre escolta l’audioguia de la institució: “Pots sentir la teva ànima elevant-se amb l’edifici al teu voltant.”
Enregistrada amb cinc càmeres ocultes, “Little Frank and His Carp” ressegueix els moviments de l’artista des de diferents angles i mostra els canvis d’actitud i les emocions que li generen la veu masculina de l’audioguia; una veu que destaca les virtuts arquitectòniques de l’edifici animant a recórrer les seves formes sensuals: “El museu tracta de fer-te sentir com a casa, o sigui que relaxa’t.” Seguint les indicacions de l’audioguia, l’artista acaba erotitzant-se amb l’edifici mentre els altres usuaris observen la seva conducta.
De fons, ressona el debat públic que hi hagut des que es va construir aquesta seu del Guggenheim Museum a la ciutat basca el 1997. Des de llavors, l’impacte de la construcció del museu en l’economia local ha estat molt discutit i el terme “efecte Bilbao” ha passat a ser emblemàtic en els debats al voltant del paper de les institucions culturals en la regeneració urbana d’alguns barris depauperats.
Akram Zaatari
A FONS ÀUDIO #48, Akram Zaatari contextualitza "Nature morte", obra a la Col·lecció MACBA. Aquesta pel·lícula es va produir per a l’exposició Les "Inquiets - 5 artistes sous la pression de la guerre", centrada en la guerra a l’Orient Mitjà i les seves representacions i es va exposar al Centro Georges Pompidou de París el 2008.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Rogelio López Cuenca que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Rogelio López Cuenca
Rogelio López Cuenca crea obres que propicien "una confusió, un extranyament, una desfamiliarització" que obliga a replantejar a l'espectador la pròpia posició respecte a la peça i les seves implicacions semàntiques, polítiques o estètiques.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Andrea Fraser que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Andrea Fraser
Andrea Fraser parla sobre els reptes i limitacions de l'activisme cultural, sobre els subcamps de l'art, la relació dels artistes amb el mercat i els models de museu en l'era neoliberal.
Cuauhtémoc Medina
Cuauhtémoc Medina parla sobre post-colonialisme i tàctiques de fetitxització, sobre l'estatut dels museus a les xarxes globals, la funció disseminadora del mercat i sobre com lliurar, i intentar guanyar d’una vegada, la batalla per la complexitat cultural.