Son[i]a #229
Andrea Fraser
Andrea Fraser (Billings, Montana, 1965) dissecciona amb les seves performances les estructures socials, econòmiques i emocionals del món de l’art. La seva mirada crítica, auto-reflexiva i no exempta d’ironia se centra sobre els diferents agents del camp artístic per analitzar els seus rols, motivacions i contradiccions.
La trajectòria de Fraser sempre ha estat associada a la “crítica institucional” i el seu treball marcat per la psicoanàlisi, el feminisme i les teories de Pierre Bordieu. Apropiació, peces site specific, performances i treball corporal són algunes de les estratègies utilitzades per l’artista per desemmascarar les incongruències del món de l’art i a la vegada aprofitar tot el seu potencial crític i polític.
SON[I]A parla amb Andrea Fraser sobre els reptes i limitacions de l’activisme cultural, sobre els subcamps de l’art, la relació dels artistes amb el mercat i els models de museu en l’era neoliberal.
Cuauhtémoc Medina parla sobre post-colonialisme i tàctiques de fetitxització, sobre l'estatut dels museus a les xarxes globals, la funció disseminadora del mercat i sobre com lliurar, i intentar guanyar d’una vegada, la batalla per la complexitat cultural.
Nora Sternfeld problematitza el gir educatiu i parla de la crisi de la institució museística, de pedagogia radical, d'emancipació i d'aliances, de para-institucions, d'estratègies de desaprenentatge i coneixement col·lectiu projectat al futur.
A FONS ÀUDIO #47, Andrea Fraser comenta el rerefons de "Little Frank and His Carp", que registrava la performance que l’artista va realitzar l’any 2001 a l’atri del Museu Guggenheim de Bilbao. Enregistrada amb cinc càmeres ocultes, "Little Frank and His Carp" ressegueix els moviments de l’artista des de diferents angles i mostra els canvis d’actitud i les emocions que li generen la veu masculina de l’audioguia; una veu que destaca les virtuts arquitectòniques de l’edifici animant a recórrer les seves formes sensuals.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Andrea Fraser que no vam poder utilitzar en el seu moment.