RADIOACTIVITAT #7
Notes sobre "Babel" de Cildo Meireles
L’artista conceptual i escultor brasiler proposava l’any 2001 l’obra “Babel”, una torre de forma cònica de cinc metres d’alçada i dos d’ample, que s’alça fins al sostre expositiu i que està construïda a base de ràdios, de diferent eres, totes elles sintonitzades en diferents emissores.
“Les ràdios dels anys vint són mobles, són coses grans, pesants. I llavors clar, això va ser per a la base –comenta en aquest fragment Cildo. I a mesura que va passant el temps fins a l’MP3, naturalment es crea una secció cònica, que enforteix la il·lusió perspectiva i sembla molt més alta. Però és interessant també perquè va quedar una cosa arqueològica, sobre l’objecte ràdio”.
A “Babel” la ràdio exorcitza multitud de significats, des de l’evident referència bíblica fins al seu ancoratge a l’univers borgià, en relació al text “La biblioteca de Babel” de 1941. En aquesta “torre de la incomprensió” els aparells de ràdio parlen en present continu, “com un sensor ideològic, dóna una mica la idea del context sonor de l’aire.”
Meireles té l’habilitat de donar forma a idees filosòfiques amb gestos mínims i una gran economia de mitjans. Els seus processos són simples, fruit de la seva habilitat per no complicar les coses. A FONS ÀUDIO #45 Meireles parla sobre les seves obres a la Col·lecció MACBA.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Cildo Meireles que no vam poder utilitzar en el seu moment
Aquest mix en forma de collage d'Anna Friz explora el mitjà, la morfologia i la taxonomia dels homenets de la ràdio.
Bartomeu Marí, Guy Brett i Cildo Meireles parlen sobre l’exposició "Cildo Meireles" i la seva obra.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Efraín Foglia sobre la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB) que no vam poder utilitzar en el seu moment.