30.05.2017
15 MIN
Anglès

FONS ÀUDIO #48
Akram Zaatari

descarregar
cronologia
00:35
01:15
04:23
06:54
09:47
10:09
11:03
11:18
12:00
12:50

La construcció de la memòria, els objectes fotogràfics i una comprensió molt àmplia de les nocions de col·leccionisme i arxiu han centrat la pràctica artística d’Akram Zaatari (Sidó, Líban, 1966) des de 1995. El 1997 Zaatari va cofundar l’Arab Image Foundation (AIF), no sols per contenir aquesta activitat col·leccionista, sinó també per organitzar-la dins un marc institucional i donar-li forma a través d’una col·lecció en expansió, que és el resultat de múltiples procediments d’adquisició.

Lluny de ser un mer repositori de documents, la força i originalitat de l’AIF radica en la intersecció crítica de dues pràctiques d’arxiu, la institucional i l’artística. Així mateix, Akram Zaatari forma part de la generació d’artistes libanesos que, en les últimes dècades, han centrat la seva obra en els conflictes bèl·lics i la postguerra d’aquest país d’Orient Mitjà.

A FONS ÀUDIO #48, Akram Zaatari contextualitza “Nature morte”, obra a la Col·lecció MACBA. Aquesta pel·lícula es va produir per a l’exposició “Les Inquiets – 5 artistes sous la pression de la guerre”, centrada en la guerra a l’Orient Mitjà i les seves representacions i es va exposar al Centro Georges Pompidou de París el 2008. El vídeo mostra l’acció de dos homes dins una habitació de parets blanques. Un, de més edat i d’aspecte endurit, prepara un explosiu mentre l’altre, molt més jove, cus una jaqueta. Actuen en paral·lel i mai es parlen.

L’únic so perceptible és l’oració que arriba d’una mesquita propera i els sorolls de l’acció i d’un llum de gas. Quan han acabat la seva tasca, el més gran surt de la casa amb una arma penjada a l’esquena, una motxilla, el dinar dins una bossa de plàstic i la jaqueta ja cosida. La càmera mostra com es va allunyant a distància en un paisatge de matinada. L’actor jove és Ghayth el Amine. El de més edat és Mohammad Abu Hammane, un excombatent de la resistència libanesa que ja havia treballat amb Zaatari en el vídeo del 1997 “All is Well on the Border”.

La seva participació en aquesta nova obra evoca els anys de resistència: un home gran revisa el seu equip de guerra. La manca de diàleg evidencia dues generacions que s’enfronten d’una manera diferent al conflicte. L’escena es va enregistrar a Hubbariyeh, un poble al sud del Líban situat a la regió d’Aarqub, una zona muntanyosa entre el Líban, Síria i Israel que és objecte de disputa política des de fa gairebé un segle. El poble es troba a pocs quilòmetres de les granges de Shebaa, ocupades per Israel des del 1967 i centre dels fedaïns, la resistència palestina.

Especials FONS ÀUDIO Akram Zaatari Creative Commons FONS ÀUDIO
programes relacionats
4 destacats
13.05.2024
76 MIN
Anglès
Son[i]a #401
Marwa Arsanios
més Informació

En aquest podcast, l’artista, investigadora i cineasta libanesa Marwa Arsanios obre les diverses tàctiques de conversa que conformen els seus modes de treball a l’escletxa entre l’art i l’activisme. Parlem sobre grups de lectura, l’objecte fílmic, la solidaritat com a pràctica i l’ús de l’economia de l’art per a reunir les comunitats i moviments amb els quals està alineada.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a activisme cine Conversa Creative Commons Líban Marwa Arsanios moviments socials solidaritat
17.05.2019
27 MIN
Anglès
FONS ÀUDIO #49
Peter Downsbrough
més Informació

Peter Downsbrough parteix de les seves peces a la Col·lecció MACBA per parlar d’una relació de gairebé mig segle amb la fotografia, i de com aquesta encaixa en el trencaclosques de tècniques i disciplines que componen el seu vocabulari artístic. Parlem d’espai, de ciutat, de línies invisibles i de la mirada crítica que travessa de manera subtil la seva pràctica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO arquitectura Col·lecció MACBA Creative Commons FONS ÀUDIO llibres d'artista Peter Downsbrough
03.05.2017
5 MIN
Anglès
FONS AUDIO #47
Andrea Fraser
més Informació

A FONS ÀUDIO #47, Andrea Fraser comenta el rerefons de "Little Frank and His Carp", que registrava la performance que l’artista va realitzar l’any 2001 a l’atri del Museu Guggenheim de Bilbao. Enregistrada amb cinc càmeres ocultes, "Little Frank and His Carp" ressegueix els moviments de l’artista des de diferents angles i mostra els canvis d’actitud i les emocions que li generen la veu masculina de l’audioguia; una veu que destaca les virtuts arquitectòniques de l’edifici animant a recórrer les seves formes sensuals.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO Andrea Fraser Col·lecció MACBA Creative Commons crítica institucional FONS ÀUDIO neoliberalisme

L'antropòleg Alberto López Bargados analitza el complex context sociopolític d’Ahlam Shibli, israeliana de passaport i beduïna d’origen. Aquesta peça inclou també petits apunts de la mateixa artista sobre l'exposició "La casa fantasmal".

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a Ahlam Shibli migra i colonialitat post-colonialisme
FONS ÀUDIO #48 Akram Zaatari
Especials
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58