05.07.2018
57 MIN
Castellà

Son[i]a #265
Nicolás Paris

descarregar
cronologia
00:01
02:31
05:21
07:30
10:03
11:17
16:09
27:56
30:15
36:00
37:32
39:12
42:08
44:44
47:44
52:25

Als 23 anys Nicolás Paris (Bogotà, 1977) es va traslladar al municipi de la Macarena, al sud-est de Colòmbia, per exercir de mestre en una escola rural, on va desenvolupar mètodes pedagògics experimentals. Paris també va treballar un temps com a forner, atret per la tradició anarquista de recuperació d’oficis manuals. Després dels seus aprenentatges, l’any 2006 va decidir “traslladar-se” al món de l’art contemporani per seguir especulant des d’allí amb totes les experiències adquirides a les aules, però també als forns i durant els seus anys d’estudiant d’arquitectura.

Les seves instal·lacions, dibuixos, objectes, tallers, happenings, vídeos, i projectes pedagògics mai no es presenten com un producte final, sinó com a punt de partida d’exercicis de creació col·lectiva destinats a activar noves formes de coneixement i relació. Els espais expositius són per a Paris aules on l’artista, igual que el mestre, aprèn a comunicar-se i interactuar amb un públic heterogeni. Un públic que juga un rol fonamental, ja que és aquest mateix el que lliurement decideix fins a on i com vol implicar-se i aprofitar el procés creatiu.

En aquest podcast parlem amb Nicolás Paris sobre els seus anys de professor a la Macarena i el seu personal mètode d’aprenentatge basat en l’associació. Paris reflexiona també sobre el paper crucial que en la seva trajectòria juguen el dibuix com a sistema per a projectar idees, l’arquitectura com a mètode de treball, la paraula com a material plàstic i el pensament com a forma. A través del relat de la seva participació a la Biennal de l’Havana de 2015, Paris il·lustra la naturalesa erràtica, efímera, utòpica i poètica de les seves propostes.

Paleta de sons prestada del projecte de foley cec d’Anna Irina Russell, “The Coconut Effect”.

Son[i]a Creative Commons educació Nicolás Paris pedagogia pedagogia radical
programes relacionats
6 destacats
09.07.2020
82 MIN
Castellà
Son[i]a #315
Laagencia
més Informació

Per al col·lectiu colombià Laagencia, mediació i educació són indiscernibles de la pràctica artística. Laagencia va obrir les seves portes l’any 2010 al barri de Chapinero, a Bogotà, com una oficina de projectes d'art amb sala d'exposicions, de la mà de Mariana Murcia, Diego García, Santiago Pinyol, Mónica Zamudio i Sebastián Cruz. Cinc anys més tard es va reinicialitzar com un grup d'estudi i pensament col·lectiu obert a l'experimentació metodològica i la informalitat, sempre cercant noves maneres “de fer amb altres”. En aquest podcast coral parlem amb tres agents d'aquests deu anys d’“extitució”.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
17.07.2020
1 MIN
Castellà
Son[i]a #269. Mônica Hoff
Escenes eliminades
més Informació

Recuperem aquí un fragment inèdit de la conversa amb l'artista, educadora i investigadora Mônica Hoff , en el que problematitza la noció de creativitat, que no vam poder incloure en el seu moment.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Creative Commons Escenes eliminades Mônica Hoff pedagogia radical
28.08.2020
19 MIN
Castellà
Son[i]a #314. Laagencia
Escenes eliminades
més Informació

Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb el col·lectiu Laagencia, encarnat en les veus de Mariana Murcia, Diego García i Santiago Pinyol, que no vem poder incloure en el seu moment.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra creació colectiva Creative Commons decolonialisme educació Escenes eliminades gir educatiu Laagencia pràctiques participatives
04.09.2018
31 MIN
Castellà
Son[i]a #269
Mônica Hoff
més Informació

Mônica Hoff parla de dadaisme epistemològic, pedagogia en públic, institucions que aprenen, el disens com a estratègia per a generar moviment i pensament, escales, micropolítica, esquerdes en les quals passa tot, d’anar a poc a poc i, fins i tot, de parar.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a creació colectiva imaginació política Judy Dunaway Mônica Hoff pedagogia radical

Como a complement del podcast amb Jordi Ferreiro recollim en aquest document els apunts en brut de la seva personal recerca sobre situacions pedagògiques extraordinàries.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Creative Commons educació gir educatiu Jordi Ferreiro pedagogia
18.11.2015
50 MIN
Castellà
Son[i]a #217
Jordi Ferreiro
més Informació

Jordi Ferreiro parla sobre situacions pedagògiques fora del normatiu, afectes i aprenentatge significatiu i sistemes d'avaluació experimentals.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a educació gir educatiu Jordi Ferreiro
Son[i]a #265 Nicolás Paris
Son[i]a
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58