25.02.2015
33 MIN
Català

FONS ÀUDIO #29
Sergi Aguilar

descarregar
cronologia
00:40
04:48
07:12
08:52
12:48
13:38
21:15
22:47
27:00
28:58

Sergi Aguilar forma part d’una generació d’escultors la trajectòria artística dels quals eclosiona a l’Espanya de la Transició. Es tracta d’un grup eclèctic i heterogeni que, en cert sentit, pren el relleu de l’informalisme dels anys de la postguerra, i ho fa passant pels ensenyaments del minimalisme i l’art conceptual.

Al costat d’Aguilar trobem artistes com Cristina Iglesias, Francisco Leiro, Miquel Navarro, Adolfo Schlosser o Susana Solano. Tots ells subverteixen els límits de l’escultura-monument, donant a l’espai un nou caràcter performatiu que promou la relació amb l’espectador.

Procedent d’una família de tradició artesanal, Aguilar desenvolupa les seves primeres experiències creatives en el camp de la joieria. Mentre estudia a l’Escola Massana i al Conservatori de les Arts del Llibre de Barcelona, dissenya joies de tall avantguardista que, mica en mica, van mutant en petits objectes artístics.

Un viatge a París, el 1965, el fa entrar en contacte amb l’obra dels constructivistes russos, de Constantin Brancusi i de Julio González. Aquesta experiència, sumada a les inquietuds teòric-filosòfiques que conrea arran dels seus estudis a l’Escola Massana, el duen a entregar-se, l’any 1973, a allò que ell defineix com una pràctica artística obstinada i obsessiva en la qual encara avui, quatre dècades després, es manté.

Una de les seves primeres sèries, titulada “Tronc-Espai-Terra-Eina” (1974), té com a punt de partida la troballa d’uns petits troncs utilitzats pels habitants de l’illa de Menorca per a la fabricació d’eines. Són peces de caràcter objectual en les quals ja s’adverteix un profund interès per la natura. Podria dir-se que Aguilar ens ofereix aquí les seves primeres temptatives de geometritzar les formes naturals i naturalitzar les geomètriques.

Des de 1973, i fins a 1979 aproximadament, experimenta amb blocs de marbre negre, generant estructures a mig camí entre el minimalisme i l’abstracció geomètrica. Mica en mica va introduint altres elements com el llautó, el bronze, el formigó, l’acer, l’alumini, la fusta i, gairebé finalment, el ferro.

Una pluralitat de materials que treballa minuciosament, donant lloc a volums nítids en els quals es potencien les estructures horitzontals, els eixos, les rampes, les arestes, i en els quals acostuma a estar present cert element de desequilibri o inestabilitat. Són, al seu torn, peces que cobren ple sentit amb el contacte amb l’espectador, ja que tracen al seu al voltant una mena d’eixos invisibles de circulació i habitabilitat.

El dibuix ocupa una part essencial en el treball d’Aguilar, així com els estudis preparatoris o les maquetes de les peces. També han tingut un paper rellevant les seves intervencions a l’espai públic, entre les quals destaquen “Júlia” (1986) ―la maqueta del qual forma part de la Col·lecció MACBA―, “Interior” (1987) o “Marca d’aigua” (1992).

El 1987, una travessia pel desert del sud d’Algèria marca un altre punt d’inflexió en la seva carrera. A partir d’aquest moment l’artista incorpora el component vivencial a les seves obres. L’objecte escultòric dóna pas a instal·lacions en les quals dibuixos, fotografies, mapes, plànols topogràfics i vídeos plasmen els seus trajectes i recorreguts personals per diferents geografies i territoris. “Pensar sobre el lloc també implica referir-se a com hi som i és en aquest sentit que l’escultura té a veure amb l’acte de ser, no només a nivell físic. Lloc i ser són indissociables en l’escultura”, sosté l’artista.

L’obra de Sergi Aguilar es troba present a les col·leccions del Guggenheim Museum de Nova York, l’ARTIUM de Vitòria, el Museo Nacional Reina Sofia (MNCARS) de Madrid, la Kunsthalle Mannheim, la Fundació la Caixa o el MACBA de Barcelona. Aguilar ha exercit com a docent i conferenciant; ha estat president de l’AAVC (Associació d’Artistes Visuals de Catalunya) i l’UAAV (Unió d’Associacions d’Artistes Visuals); i actualment dirigeix la Fundació Suñol de Barcelona.

Especials FONS ÀUDIO Col·lecció MACBA escultura Sergi Aguilar
material addicional
1 resultats
programes relacionats
5 destacats
16.04.2015
25 MIN
Castellà
FONS ÀUDIO #30
Carlos Bunga
més Informació

Mitjançant la utilització de materials efímers, Carlos Bunga aborda una galàxia de nocions complexes, com ara la fragilitat, la transitorietat, la mutació o l’accident. A FONS ÀUDIO #30 ens parla sobre els seus primers assajos videogràfics, la manera en què té lloc el seu procés de treball i la temporalitat imminent a totes les arquitectures.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO #intenciópoètica Carlos Bunga Col·lecció MACBA Creative Commons
03.02.2012
13 MIN
Català
FONS ÀUDIO #13
Àngels Ribé
més Informació

A l'obra d'Àngels Ribé l'espai, la natura i el propi cos esdevenen elements articuladors d'una poètica de la fragilitat basada en la desenfatització de l'objecte artístic, l'ús de materials poc convencionals i la reivindicació de l'efímer.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO Àngels Ribé Col·lecció MACBA cos Creative Commons

Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb l'esculptor Sergi Aguilar que no vam poder utilitzar en el seu moment.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra FONS ÀUDIO Creative Commons Escenes eliminades escultura Sergi Aguilar
17.11.2014
35 MIN
Català
FONS ÀUDIO #28
Joan Fontcuberta
més Informació

Joan Fontcuberta ens parla sobre els seus anys de formació, sobre els processos d’incorporació de la fotografia al món de l’art, sobre postfotografia i sobre les seves obres a la Col·lecció MACBA.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO Col·lecció MACBA FONS ÀUDIO fotografia Joan Fontcuberta
12.11.2012
24 MIN
Català
FONS ÀUDIO #15
Ignasi Aballí
més Informació

De les classificacions obsessives a les antipintures, de la reflexió constant sobre el paper de l’espectador a les modificacions imperceptibles, l’obra d'Ignasi Aballí és alhora hermètica i propera. Un equilibri delicat entre concepte i forma que beu de la quotidianitat, de la literatura i del cinema per parlar d’absències, filtres, ficcions i límits.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO art efímer Col·lecció MACBA Creative Commons Ignasi Aballí
FONS ÀUDIO #29 Sergi Aguilar
Especials
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58