29.08.2011
61 MIN
Anglès

INTERRUPCIONS #5
Deutsche Kassettentäter. L'eclosió de la cultura de cassets casolans a Alemanya #2

descarregar

A càrrec de Felix Kubin

Amb la fundació de la seva discogràfica ZickZack l’any 1979, Alfred Hilsberg va esdevenir ràpidament una de les figures clau de l’efervescent escena musical independent alemanya. En aquells temps se’l coneixia amb el sobrenom de “Punkpapst” (el Papa punk). ZickZack va publicar treballs de grups innovadors com Die Toedliche Doris, Einstürzende Neubauten i Palais Schaumburg, tots ells factors desencadenants del moviment, abans de ser comercialitzat per la indústria majoritària.

En la seva primera entrevista en anglès de la història, Hilsberg parla del naixement de la Neue Deutsche Welle (la Nova Ona Alemanya), un terme que ell mateix va popularitzar en les pàgines de la influent revista musical “Sounds”. La seva columna “Neuestes Deutschland” va suscitar tant entusiasme que Hilsberg va arribar a ser “atacat per 20, 30 i fins i tot 40 cassets diàries, provinents de diferents llocs d’Alemanya”.

La paraula “energia” és una de les més utilitzades per Hilsberg i el seu col·lega Frank Apunkt Schneider per a descriure la ràbia, l’angoixa i el fervor que destil·lava l’escena dels Kassettentäter. Schneider, teòric pop i membre del col·lectiu artístic vienès Monochrom, escriu regularment per a revistes com testcard, Zonic i Skug.

Al seu llibre “Als die Welt noch unterging” (“Quan el món encara es trobava al caire del judici final”), una topologia enciclopèdica de l’underground new wave alemany, Schneider sintetitza el caràcter radical d’aquesta música amb la frase: “Die ungerichtete Aggression der befreiten Geräusche” (l’agressió sense rumb dels sorolls alliberats). Fins aquell moment, la música pop alemanya no havia conegut un nivell similar d’experimentació i d’alegria.

Schneider atribueix aquesta situació a l’estat d’anomia en el qual el país es va veure immers a principis dels vuitanta. Aquest terme va ser encunyat pel sociòleg francès Émile Durkheim en un intent de descriure la pèrdua de llaços i valors socials en èpoques de desregulació i canvis estructurals ràpids en la societat.Tant Hilsberg com Schneider veuen en l’any 1980 el començament d’una nova era en la qual “el vell ordre va deixar de ser vàlid i el nou encara havia d’arribar” (Schneider).

En aquest buit cultural, enmig de l’amenaça de la guerra nuclear i d’ideologies contraposades, tot era possible. Art, música, literatura, cinema i humor van haver d’adaptar-se a la monstruositat del moment polític. Les declaracions de Hilsberg i Schneider es complementen amb fragments d’un enregistrament històric de 1983: asseguts a la seva cuina, els cèlebres Kassettentäter Armin Hofmann, Klaus Schmidbauer i Handke Hesselbach parlen sobre l’escena underground de cintes de l’època. La seva conclusió final és clara i simple: cal que neixi un nou moviment.

 

Recerca Interrupcions Deutsche Kassettentäter Felix Kubin Interrupcions Mix
material addicional
1 resultats
programes relacionats
7 destacats

Aquesta mescla revisita algunes peces musicals contemporànies en les quals la matemàtica i el nombre són una part essencial de l'obra, representant així allò que podríem denominar matemàtica sensual o perceptiva.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Interrupcions 2006-2016: els podcasts més escoltats en deu anys Interrupcions Marcus Schmickler Mix selecció musical

Seguint la línia d’investigació de Felix Kubin entorn a la creativa i subterrània escena dels cassets, aquesta breu càpsula es remonta a l’origen del format de la mà de Wim Langenhoff, antic empleat de Philips.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra #PodcastDay 2014bestshows cassette el més escoltat el 2014 Felix Kubin lomejorde2014 so + tecnologia Wim Langenhoff

Igual que el país, l'escena musical experimental de Letònia és petita però activa, i comença a passar pàgina i a deslligar-se dels estigmes que han plagat la seva vida cultural durant gairebé dues dècades.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca PARASOL ELEKTRONICZNY. RUMOURS FROM THE EASTERN UNDERGROUND Europa de l'Est Felix Kubin Letònia PARASOL ELEKTRONICZNY. RUMOURS FROM THE EASTERN UNDERGROUND

Compilació de les lletres i traducció a l'anglès de la selecció musical de Deutsche Kassettentäter de Felix Kubin.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Deutsche Kassettentäter Felix Kubin lletres

Florian Hecker proposa la fusió de dues publicacions crucials en el camp de la psicoacústica y de la psicología musical: "Demonstrations of Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound" de Albert S. Bregman y Pierre A. Ahad i "Musical Illusions and Paradoxes" de Diana Deutsch. El resultat requereix de l'audiència una reconstrucció selectiva d'unitats distintes en una Gestalt global que culmina en una experiència auditiva quimèrica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Interrupcions 2006-2016: els podcasts més escoltats en deu anys art sonor Florian Hecker Mix psicoacústica selecció musical

Una dècada després de la fi del règim comunista, els músics underground txecs i eslovacs van començar a reconduir el llegat nacional del rock progressiu dissident cap a nous territoris.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca PARASOL ELEKTRONICZNY. RUMOURS FROM THE EASTERN UNDERGROUND Eslovàquia Europa de l'Est Felix Kubin PARASOL ELEKTRONICZNY. RUMOURS FROM THE EASTERN UNDERGROUND República Txeca

Felix Kubin reviu la vitalitat de la Neue Deutsche Welle a través d'arxius mig perduts en cintes casolanes publicades entre 1981 i 1993.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Interrupcions Deutsche Kassettentäter Felix Kubin Interrupcions Mix selecció musical
INTERRUPCIONS #5 Deutsche Kassettentäter. L'eclosió de la cultura de cassets casolans a Alemanya #2
Recerca
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58