31.05.2010
66 MIN

AVANT #12
Carles Santos. Part II

descarregar

A càrrec de Roc Jiménez de Cisneros

AVANT #12 repassa la trajectòria artística de Carles Santos a través d’aquest monogràfic. Aquesta segona part inclou una selecció de la seva producció sonora des de 1978 fins al 2008.

La història del piano, des del seu naixement el segle XVIII fins a l’actualitat, relata també en bona part la història de la música occidental dels darrers tres-cents anys. Resulta interessant veure com el mateix instrument que va revolucionar la música il·lustrada del XVIII i el XIX, va sobreviure fins a començaments del XX com el principal vehicle d’entreteniment popular i transmissió musical a les llars de la nova classe mitja europea.

L’arribada dels mitjans de comunicació electrònics va relegar el piano a un paper secundari en la seva fins a llavors notable funció social, però fins i tot en un context tan inestable com el de la música de la primera meitat del XX, ple de transformacions radicals i noves fonts sonores, el piano va mantenir el seu estatus i va mutar d’acord amb els temps. La majoria de compositors que al voltant dels anys 50 van esperonar la creació musical d’avantguarda a totes dues ribes de l’Atlàntic, van utilitzar el piano com a eina i mitjà d’expressió.

La vida i carrera musical de Carles Santos (Vinaròs, 1940) han estat també indissolublement unides a la presència del piano. “Hi ha artistes del piano i artistes que han convertit el piano en obra d’art. Santos és un artista del piano i un artista que ha convertit el piano en obra d’art”, recordava Manel Guerrero al catàleg de la mostra Visca el piano!. Tant és així que fins i tot la seva breu absència (el període de rebel·lia en el qual l’artista va vendre el seu piano per a comprar una moto) serveix a Santos per a sintetitzar la seva relació amb l’instrument amb la mateixa ironia que sobrevola bona part de les seves creacions.

El procés de formació d’aquest valencià manté molts punts en comú amb el de tantes altres figures de la música del XX: d’estudiant a jove intèrpret, per esdevenir després banderer de la contemporaneïtat (primer vienesa, després novaiorquesa), i més tard compositor. Però aquest mateix procés adquireix en el cas de Santos un caràcter transversal que aviat el conduirà a desenvolupar el que encara avui segueix definint la seva producció: un interès per disciplines artístiques limítrofes (teatre, cinema, dansa, arts plàstiques) a través de les quals donar un nou gir a la música (i sobretot a la percepció del fet musical per part de l’audiència).

La seva relació amb Joan Brossa, a qui Carles defineix com “ideòleg” d’aquest heterogeni grup d’artistes i activistes del que ell mateix és fruit, va marcar inequívocament un abans i un després en aquesta concepció global de les arts escèniques que al llarg dels últims quaranta anys han dut a Carles Santos a compondre pensant més en l’escenari del teatre que en els auditoris, a entremesclar escenes i especialitats, a superposar conceptes aparentment tan llunyans com el minimalisme i el romanticisme, o a aproximar-se al mitjà cinematogràfic per a proposar alternatives i trencar els codis i estructures tradicionals en companyia (fonamentalment) del cineasta Pere Portabella, però també al costat d’altres realitzadors com Gonzalo Herralde, Jordi Cadena o Carles Durán.

L’extravagància, la sexualitat, l’histrionisme i el sarcasme, al servei de la música i de l’art, entesos com formes de comunicació i entreteniment en el millor sentit de la paraula. Perquè malgrat que la ruptura és sens dubte un tret comú, gairebé inevitable, en molts dels artistes de la seva generació, la ruptura de la disciplina única, de la narrativa, de la continuïtat estilística, de la distinció entre
alta i baixa cultura que proposa l’obra de Santos es materialitza en forma de desafiament tant a l’establert com a l’avorriment.

Un repte a cavall entre l’amable i l’hermètic, entre l’accessibilitat popular i aquest caràcter insondable de la contemporaneïtat musical que Santos lluita per dissoldre en àcid.

Recerca AVANT Carles Santos DEP Fluxus Joan Brossa John Cage Roc Jiménez de Cisneros
material addicional
1 resultats
programes relacionats
5 destacats

Presentem aquí les conclusions del procés de recerca d'AVANT.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra AVANT AVANT Roc Jiménez de Cisneros
15.12.2008
38 MIN
Català
AVANT #5
Josep Maria Mestres Quadreny. Part I
més Informació

Monogràfic sobre la trajectòria i el context de Josep Maria Mestres Quadreny, amb els testimonis del músic i compositor Carles Santos i el musicòleg Oriol Pérez.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca AVANT aleatori AVANT DEP Fundació Phonos guerra Joan Miró Josep Maria Mestres Quadreny música Roc Jiménez de Cisneros so
16.05.2014
29 MIN
Català
FONS ÀUDIO #26
Francesc Abad
més Informació

Francesc Abad planteja un recorregut per la història de l'art espanyol i català de les últimes quatre dècades, a través de l'anàlisi de les seves obres presents en la Col·lecció MACBA.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO Barcelona Col·lecció MACBA Creative Commons Desitjos i necessitats. Col·lecció MACBA FONS ÀUDIO Francesc Abad
29.03.2011
33 MIN
Català
FONS AUDIO #6
Pere Portabella
més Informació

En la seva doble faceta de director i productor, Pere Portabella (1929) ha desenvolupat des dels anys seixanta un treball profund de renovació dels codis del llenguatge cinematogràfic.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Especials FONS ÀUDIO Carles Santos cinema cinema al cub blanc Col·lecció MACBA Joan Brossa Josep Maria Mestres Quadreny Pere Portabella
04.05.2010
33 MIN
Català
AVANT #12
Carles Santos. Part I
més Informació

Monogràfic sobre la trajectòria i el context de Carles Santos, amb el testimoni de Pere Portabella.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca AVANT Carles Santos DEP Fluxus Joan Brossa John Cage Pere Portabella Roc Jiménez de Cisneros
AVANT #12 Carles Santos. Part II
Recerca
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58