Son[i]a #284
Luke Fowler
Seguint una metodologia intuïtiva, basada en l’autoaprenentatge, Luke Fowler (Glasgow, 1978) ha desenvolupat un cos d’obres fílmiques que desestabilitza les convencions de la narrativa documental. Les seves pel·lícules componen una galeria d’episodis i personatges que vehiculen experiències diàfanes, oposades a un fait accompli. En aquestes peces, el temps tendeix a expandir-se i les veus a multiplicar-se, els antics rodets de 16mm es confonen amb metratge nou i una pluralitat de testimonis dissonants es congreguen al voltant d’un mateix succés, permetent així que les lectures avancin en direccions ambivalents.
Luke assenyala l’existència d’un gegantesc mosaic de noms propis que al seu moment van jugar un paper històric important i després es van esvair. Cap personatge heroic –diu Fowler– emergeix de maner aïllada, sinó sostingut per una xarxa densa d’afectes i interaccions que després són esborrades per la historiografia, establint un problema ideològic d’enfocament entre la figura i el fons. Les seves col·laboracions amb artistes sonors com Lee Paterson, Mark Fell, Toshiya Tsunoda o Eric La Casa, apunten en aquest mateix sentit, consolidant un mètode de treball desmitificador, on la silueta de l’autoria queda diluïda, remixada i oberta a les seves potencialitats.
En aquest podcast, Luke Fowler parla sobre música, ordinadors i instruments, sobre infrasò, ultrasò i els llindars de l’audible, sobre arxius i obsessions, sobre l’afecte com un criteri d’edició fílmic i sobre l’enorme complexitat que implica representar la vida d’una persona. Parlem també de les forces que fan que alguns artistes, malgrat haver fet un treball fascinant i pioner, tendeixin a esfumar-se per complet del cànon cultural.
Música a càrrec de Luke Fowler i Fowler/Youngs
Mark Fell i Joe Gilmore
Entrevista amb Mark Fell i Joe Gilmore, artistes sonors i comissaris de COMPONENT AMB PROCESSOS: PERSPECTIVES SOBRE MÚSICA GENERATIVA I DE SISTEMES.
Malcolm Le Grice
Malcolm Le Grice parteix de “Berlin Horse”, la seva obra de 1970 present a la Col·lecció MACBA, per parlar també de cinema expandit, estructuralisme materialista, latència, suspens i la representació del temps al seu treball.
Mark Fisher
L'impacte cultural de l'obra de Mark Fisher continua creixent anys després de la seva desaparició el 2017. La seva crua però sempre propera dissecció del sistema i els seus problemes endèmics es va plasmar en assajos, posts i llibres, com el que va suscitar aquesta conversa, "Capitalist Realism”. El llibre incideix en la perillosa connexió entre el Neoliberalisme i la salut mental, gairebé a manera de tràgic presagi de la seva mort, però és molt més que això. En aquest podcast, Fisher parla sobre l’allau de repercussions del col·lapse financer de 2008, especialment en relació a la idea del capitalisme com a únic marc possible.
Once Upon a Time in CA
Un "spaghetti western" sobre l'escena de música experimental a la Costa Oest als anys 80.