SONDES #4
Transcripció
A càrrec de Chris Cutler
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular.
Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com són.
SONDES #4 conclou la nostra exploració del portamento, amb una mirada a l’ús d’aquesta tècnica en la música popular, abans d’endinsar-nos en les sondes realment atonals que ens duran a veure els múltiples aspectes del soroll diferenciat.
Aquest cinquè programa assenta les bases d'una àmplia gamma d'enfocaments diferents per a l'exploració del timbre, alhora que investiga formes de modificar o preparar el piano tradicional.
Allà on el to es torna ingràvid i tot el que és sòlid es fon per convertir-se en aire: futurisme, soroll, electricitat, èxtasi i incertesa. Un cop d'ull a l'encant i el poder dels tons lliscats.
En aquesta selecció musical aprofundim en l'ús dels tons lliscats, en aquest cas dins de la música popular, abans de passar a sondes completament desproveïdes de to que ens ajudin a confeccionar un mapa de la multiplicitat d'aspectes del soroll diferenciat.
Aquest quart programa analitza una altra dimensió dels portamentos, i s'aproxima a les idees sobre el color, el timbre i el disputat territori del soroll de principis del segle XX.