• 00:35 Sobre "Nature Morte" (2008)
  • 01:15 Les granges de Shebaa, entre el Líban i els Alts de Golan
  • 04:23 Una pel·lícula sobre la lluita militar, sobre si continuem o no resistint l'ocupació
  • 06:54 Algú que ha viscut la ocupació israelí
  • 09:47 Va sobre la divisió sobre l'opinió pública libanesa
  • 10:09 Una relació entre dos homes
  • 11:03 Sense paraules
  • 11:18 Boyscouts, bombers i guerrillers
  • 12:00 La història de la República libanesa s'acaba amb l'independència
  • 12:50 Confrontar el públic de l'art
30/05/2017 14' 8''

La construcció de la memòria, els objectes fotogràfics i una comprensió molt àmplia de les nocions de col·leccionisme i arxiu han centrat la pràctica artística d’Akram Zaatari (Sidó, Líban, 1966) des de 1995.
El 1997 Zaatari va cofundar l’Arab Image Foundation (AIF), no sols per contenir aquesta activitat col·leccionista, sinó també per organitzar-la dins un marc institucional i donar-li forma a través d’una col·lecció en expansió, que és el resultat de múltiples procediments d’adquisició. Lluny de ser un mer repositori de documents, la força i originalitat de l’AIF radica en la intersecció crítica de dues pràctiques d’arxiu, la institucional i l’artística.

Així mateix, Akram Zaatari forma part de la generació d’artistes libanesos que, en les últimes dècades, han centrat la seva obra en els conflictes bèl·lics i la postguerra d’aquest país d’Orient Mitjà.

A FONS ÀUDIO #48, Akram Zaatari contextualitza "Nature morte", obra a la Col·lecció MACBA. Aquesta pel·lícula es va produir per a l’exposició "Les Inquiets - 5 artistes sous la pression de la guerre", centrada en la guerra a l’Orient Mitjà i les seves representacions i es va exposar al Centro Georges Pompidou de París el 2008. El vídeo mostra l’acció de dos homes dins una habitació de parets blanques. Un, de més edat i d’aspecte endurit, prepara un explosiu mentre l’altre, molt més jove, cus una jaqueta. Actuen en paral·lel i mai es parlen. L’únic so perceptible és l’oració que arriba d’una mesquita propera i els sorolls de l’acció i d’un llum de gas. Quan han acabat la seva tasca, el més gran surt de la casa amb una arma penjada a l’esquena, una motxilla, el dinar dins una bossa de plàstic i la jaqueta ja cosida. La càmera mostra com es va allunyant a distància en un paisatge de matinada. L’actor jove és Ghayth el Amine. El de més edat és Mohammad Abu Hammane, un excombatent de la resistència libanesa que ja havia treballat amb Zaatari en el vídeo del 1997 "All is Well on the Border". La seva participació en aquesta nova obra evoca els anys de resistència: un home gran revisa el seu equip de guerra. La manca de diàleg evidencia dues generacions que s’enfronten d’una manera diferent al conflicte. L’escena es va enregistrar a Hubbariyeh, un poble al sud del Líban situat a la regió d’Aarqub, una zona muntanyosa entre el Líban, Síria i Israel que és objecte de disputa política des de fa gairebé un segle. El poble es troba a pocs quilòmetres de les granges de Shebaa, ocupades per Israel des del 1967 i centre dels fedaïns, la resistència palestina.

Compartir
EspecialsFONS ÀUDIOAkram ZaatariFONS ÀUDIOCreative Commons