De l'estar al pensar. Pensar fent

I després de l'estar va arribar el fer. Amb l'hospitalari espai de la cuina del MACBA com a teló de fons, vam començar a pensar col·lectivament i políticament en l'edició sonora -què, qui, com i per què fem servir les tisores-, a parasitar competències i capacitats de les unes i les altres, i a imaginar llibreries de so pròpies com a eines d'aprenentatge distribuït a partir del que tenim a l'abast. Primer van ser els sons de foley cec de “Colapso” -la nostra primera col·lecció de sons-, després ens vam posar a pensar en l'espai electromagnètic -i d'aquí vam aprendre a soldar els nostres primers sniffers i antenes- i ara mateix estem investigant la paleta sonora del gamelan del Museu de la Música de Barcelona. A l'horitzó, veiem òrgans, esmorzars amb circuits integrats, instruments Baschet i sintetitzadors històrics, creuaments amb col·lectius i agents afins i altres confabulacions.

Trobada de juny

Al llarg d'aquest temps, del Grup de treball de RWM han entrat i sortit moltes veus i mans, però ens acostumem a trobar amb: Dolores Acebal, Ricardo Cárdenas, André Chêdas, Antonio Gagliano, Roc Jiménez de Cisneros, Eli Ningú, Violeta Ospina, Tiago Pina, Gemma Planell, Quim Pujol, Anna Ramos, Txe Roimeser, Matías Rossi, Núria Rodriguez, Anna Irina Russell, María Salgado i Albert Tarrats.

Projectes en curs

Llibreria de foley cec “Colapso”*

Parasitem el coneixement i la metodologia d'Anna Irina Russell “The Coconut Effect” per a generar la nostra primera llibreria de sons, gravada, editada i classificada col·lectivament. Dir-li “Colapso” va ser una manera d'exorcitzar amb una nota d'humor les tensions i ansietats acumulades en moltes de les converses que ens ocupen en els últims temps i que aquesta col·lecció ha d’acompanyar.

Prototip d'antena del Grup de treball de Ràdio Web MACBA
Antenes i sniffers

Antenes i Sniffers

Pensar en l'espai que habitem, aquesta ràdio fora de la ràdio, ens va dur a pensar en les ones. I enmig d’aquesta deriva, de seguida vam començar a especular sobre els fenòmens de la veu electrònica i el fascinant món sonor que obre l'exploració amateur de l'espectre electromagnètic. Després de soldar els nostres primers sniffers vam passar a les antenes i ara ja imaginem esmorzars amb circuits integrats.

Activació de l'arxiu sonor d’Euraca “Swena”

El Seminari Euraca presenta un interessantíssim treball de recerca col·lectiva i autogestionada sobre la llengua i els llenguatges. Les seves activitats han generat un arxiu d'enregistraments, que per falta de temps i capacitats tècniques, aquest col·lectiu no havia pogut activar. En aquest encreuament amb RWM ens hem proposat un procés de transferència de coneixements i de col·laboració distribuïda per tal de posar el seu arxiu a disposició a la xarxa. El van anomenar “Swena” i els seus primers materials ja es troben disponibles a The Internet Archive.

Llibreria sonora “Gong ageng”

Librería sonora “Gong ageng”
Librería sonora “Gong ageng”

El novembre de 2019 vam iniciar una col·laboració amb el conjunt Gamelan Penempaan Guntur, la primera formació estable de gamelan balinès a l'Estat Espanyol. El grup, format per músics professionals i amateurs que es troben regularment, ha creat un espai d'aprenentatge, treball i experimentació entorn de l'instrument. En creuar-se amb el Grup de treball de RWM, pensem conjuntament en l’ús respectuós i poc ortodox de la seva extraordinària paleta de sons.

Intervencions en col·laboració amb la Xarxa Comunitària de Ràdios de Barcelona (XRCB) + Radio Cava-ret*

El 2019 hem realitzat les nostres dues primeres (i úniques) emissions en streaming i en directe en el context de Radiotón 02 (juliol) i CitySound (novembre).

Intervenciones en colaboración con la Xarxa Comunitària de Ràdios de Barcelona (XRCB) + Radio Cava-ret*1
Intervenciones en colaboración con la Xarxa Comunitària de Ràdios de Barcelona (XRCB) + Radio Cava-ret*2
Intervenciones en colaboración con la Xarxa Comunitària de Ràdios de Barcelona (XRCB) + Radio Cava-ret*3

Llibreries de so produïdes a Ina Grm (França)*

El projecte europeu Re-Imagine Europe ens ha permès activar les nostres tres primeres residències de producció sonora a l'estudi B d’Ina GRM, que alberga dos sintetitzadors amb una història i temperament propis: un Serge Modular i un Coupigny. Aquesta col·lecció de sons de recurs, a càrrec d’EVOL, Lucrecia Dalt i Aalbers alimenta molts dels podcasts publicats des del març de 2019.

Librerías de sonido producidas en Ina Grm (Francia)

*Amb el suport de Re-Imagine Europe, cofinançat pel programa Creative Europe de la Unió Europea

re-imagine Europe y Co-funded by the Creative Europe Programme