• 00:01 Apaguem els llums
  • 03:05 Ecolocalització: pensar en l’eco i la reverberació com a manera de mesurar l’espai negatiu
  • 05:32 La pedrera de marbre de Carrara: desplaçament de materials, cavitats en la natura, excavacions brutalistes i extractivisme
  • 06:31 El capital defineix com s’utilitzen els materials
  • 09:44 Espai negatiu que crea un espai positiu
  • 10:33 La reverberació pot reproduir l'espai
  • 11:33 Les relacions poden ser materials
  • 13:50 Haraga - “The Burning”, 2013
  • 19:20 El llenguatge de l’art: una altra manera de parlar
  • 22:55 “The-Third-Choir”, 2014: el procés d'exportació de vint barrils de petroli d'Algèria al Regne Unit
  • 28:24 “The-Third-Choir Archives”, 2014: quan la documentació i la burocràcia passen a ser part de la peça
  • 29:30 El poder d'un objecte, la integritat de la matèria
  • 30:28 Els objectes i el pes del moviment
  • 31:27 “Barzakh”, 2022: la incapacitat de moure's 34:21 El pla arquitectònic colonial a Alger 37:34
  • 34:21 El pla arquitectònic colonial a Alger
  • 37:34 Dues portes: travessar els emblemes de la por
  • 38:50 "Barzakh”: l’espai intermedi
  • 40:56 Què és la llar en primer lloc? La performance de la mort i la cura
  • 43:53 Reacoblar per a entendre; retornar l’amor a casa
  • 45:20 Ampliar la confiança, desactivar els mecanismes de la por
  • 48:54 Deixar anar
  • 50:40 Créixer en una comunitat
  • 51:53 Un profund malestar i una forma que les persones trobin una altra sortida
  • 55:44 L’inexplicable
  • 57:54 La creença és fràgil
  • 59:50 “A flat, B flat”: el fracàs com a potencial per a crear una harmonia perfecta
  • 61:43 “sync”, 2022: un batec que sincronitza
  • 65:45 Creació de mites
  • 68:03 Històries, mites i mort
10/11/2023 69' 44''
Anglès
Lydia Ourahmane "Barzakh", 2022

Lydia Ourahmane és una artista multidisciplinària d'origen algerià que ha viscut gran part de la seva vida al Regne Unit. En les seves instal·lacions i gestos, les nocions d'objecte i subjecte, separades en el pensament occidental, es corresponen i dialoguen entre el públic i el privat, l'aliè i el prestat, entre el fet migratori i l'extractivisme, entre la quotidianitat i la materialitat afectiva de les coses. Tot movent objectes entre geografies distants, a causa de polítiques capitalistes, colonials i de frontera, Ourahmane desafia les estructures institucionals del museu i les ambaixades, on la logística, els processos burocràtics i la vigilància són susceptibles de formar part de l'obra i d'arxius futurs. En el seu treball, l'espiritualitat i el desig de comunicar l'inefable són forces que s’articulen en un intent continuat per transcendir el temps i l'espai, subratllant les històries que els mateixos materials i objectes convoquen.

En aquest podcast parlem (totalment a les fosques) amb Lydia Ourahmane sobre el seu vincle amb l’eco com a fenomen de creació de l'espai negatiu i sobre l'escolta com a disparador de l'experiència singular. Ens submergim en les travessies d'importació de barrils buits de petroli d'Algèria a Anglaterra i en les cures d'amistats i familiars que es van activar durant la pandèmia en el trasllat del seu apartament a Alger per a una exposició. Així mateix, ens enfoquem en la seva connexió amb l'espiritualitat a partir de la seva vivència familiar, una comunitat perseguida al seu país d'origen per la seva confessió. Finalment, escoltem qüestions obertes sobre la idea de llar, pertinença i llibertat, així com sobre el miraculós, l'inexplicable i l'absolut, com la mort i l'intermedi necessari entre una paraula i una altra, entre la seva emissió i la seva ressonància.

Conversa: Violeta Ospina, Noela Covelo i Anna Ramos. Guió i producció sonora: Violeta Ospina. Veu: Javiera Cadiz. Sons: enregistraments de ratpenats a Barcelona.

Imatge: Lydia Ourahmane "Barzakh", 2022. Cortesia de l'artista

Compartir
Son[i]aLydia Ourahmanediàspora africanamigra i colonialitatespiritualitatsoCreative Commons

Programes de RWM relacionats