• 00:01 Una altra manera d'utilitzar ones electromagnètiques
  • 02:12 La fascinació per les ones curtes i mitjanes
  • 07:40 “Radioscape”
  • 11:31 Navegar per un camp electromagnètic
  • 16:12 Principis d’antena i un nou paisatge radioelèctric
  • 22:39 Fora: ràdio i espai públic
  • 29:54 Receptors portàtils
  • 33:37 Desenvolupar estructures, senyals i patrons
  • 37:23 Fonts que interfereixen
  • 39:57 “Drive-In Music” de Max Neuhaus 43:24
  • 43:24 Treballar amb Jan-Peter Sonntag a “Rund-Funk-Empfangs-Saal”
  • 50:28 "Radioforest"
  • 54:23 Ràdio natural: mai no està en silenci!
  • 57:40 Real, real, real: l’inesperat i l'assignació de significat
  • 64:34 Més espai per a la màgia
  • 65:56 Radioactivisme
10/09/2023 68' 51''
Anglès
"Radioscape" as part of the 'Urban Explorers Festival

En la seva primera peça utilitzant la ràdio, l'artista, compositor i investigador Edwin van der Heide va crear un entorn immersiu fent audibles les ones de ràdio a través de transmissors i receptors portàtils desenvolupats a mesura per a l'ocasió. “Radiospace” obria un territori sonor gairebé tangible dins de la ciutat; un territori pel qual el públic podria moure's mesclant senyals i incorporant canvis a través de la variació de la distorsió, la interferència i el volum. Interactuar amb cadascun dels 15 transmissors de la instal·lació permetia als participants explorar una nova capa de la ciutat; una nova realitat espacial sonora.

Més tard, Edwin van der Heide es va associar amb Jan-Peter Sonntag per a experimentar amb la ràdio natural: emissions de ràdio originades per llampecs, la interacció de la magnetosfera amb el sol i les pertorbacions naturals del camp magnètic de la Terra.

A “Rund-Funk-Emfangs-Saal”, un títol que fa referència a la paraula alemanya per a transmissió, van invertir el concepte de sala de ràdio i, en lloc de transmetre un concert en directe, van agafar els senyals de l'espai electromagnètic de la sala com a material font per a un concert. Amb “Radioforest”, van der Heide i Jan Peter Sonntag van instal·lar un observatori de ràdio natural en directe entre les plantes tropicals d'un enorme hivernacle al Jardí Botànic de Riga, buscant freqüències ultra baixes que l'audiència podia sintonitzar, filtrar, superposar i transposar.

En aquest podcast, parlem amb Edwin van der Heide sobre l'ús de la ràdio com una manera d'accedir al públic, al món exterior, però també com un espai altament regulat que a vegades pot resistir-se a l'experimentació. Discutim el seu interès primerenc per la ràdio d'ona curta i mitjana i com va arribar a manifestar-se en aquestes instal·lacions immersives, i especulem sobre la producció de significat que cadascuna d'elles implica.

Referències musicals
01 Edwin van der Heide & Jan-Peter Sonntag, “Rund-Funk-Empfangs-Saal”, 2013
02 Edwin van der Heide, “Radioscape”, 2000-2007
03 Edwin van der Heide & Jan-Peter Sonntag, “Radioforest”, 2013

Conversa: Roc Jiménez de Cisneros, Albert Tarrats, André Chêdas i Anna Ramos. Guió i producció sonora: André Chêdas. Sons: Edwin van der Heide.
Compartir
EspecialsEdwin van der Heideràdioso + tecnologia

Programes de RWM relacionats