• 01:08 Elektronmusikstudion, Estocolmo
  • 02:26 The Fylkingen Society
  • 05:02 Karl-Birger Blomdahl i el grup dels dilluns
  • 06:16 Lluites de poder
  • 10:06 La música per ordinador radical de Knut Wiggen
  • 13:31 Dissenyant el futur a la post-guerra a Suècia
  • 18:13 Canvis en l'enfocament: la era de Lars-Gunnar Bodin
  • 21:10 Exclusions a l'EMS
  • 25:24 La porta del darrera de Fylkingen, EMS i la ràdio sueca
  • 30:17 Radio drama i l'origen del text-sound
  • 33:22 El manifest d'Öyvind Fahlström per la poesia concreta
  • 36:04 Traduït per Ilmar Laaban
  • 37:45 El departament de llenguatge i els primers dies del Text-sound
  • 43:16 ‘Semicolon; Seance’
  • 46:51 El festival Text-sound
  • 48:02 The Workshop Studio iel Computer Music Studio
  • 56:23 Definint el Text-sound
  • 61:37 Una actitud Fluxus
  • 65:31 Tècnics i assistents de l'estudi
  • 70:13 Tendències tecnològiques i maneres d'entendre la producció a l'EMS
18/09/2017 79' 44''

Anglès

Mats Lindström és enginyer electrònic, compositor i músic. La seva obra s'ha presentat en concerts, produccions teatrals i de dansa, d’art radiofònic i en forma d’instal·lacions sonores. També ha format part de la comunitat artística a la Societat Fylkingen des dels anys vuitanta i actualment és el director de l’Elektronmusikstudion (EMS), el centre de música electroacústica sueca i d’art sonor a Estocolm.

Fundat el 1964, l’EMS s'ha convertit des de llavors en un dels estudis més importants per a la recerca, l'art radical i la música a Europa. Karl-Birger Blomdahl, compositor i primer director musical de la ràdio sueca, va encarregar la construcció d’un estudi de música electrònica l’any 1965 com a eix central de l’EMS. L'anomenat Sound Workshop va obrir les seves portes als compositors en un antic estudi de ràdio sota la direcció de Knut Wiggen, un compositor radical i pioner de l'electrònica noruec. La seva idea era que l’EMS no fos només un estudi electroacústic, sinó que funcionés també com a institució de recerca d'abast internacional, cosa que va dur, el 1970, a la inversió en un avançat estudi de música per ordinador.

Es podria dir que les visions lleugerament divergents darrere de cadascun d'aquests estudis responen als diferents punts de vista, clarament enfrontats, dins del propi EMS. L'enfocament basat en la recerca futurista fomentat per Wiggen quedava lluny del consens, ja que alguns compositors creien que l’EMS havia de permetre una experimentació empírica i pràctica. I no obstant això, va ser precisament aquest mateix pluralisme el que va permetre que l’EMS contribuís decisivament a l'avanç de la música electrònica i exercís un paper fonamental en l'aparició del moviment text-sound durant els anys seixanta.

Amb una combinació d'elements electroacústics i provinents de la poesia sonora, el gènere del text-sound va arrencar del llegat de moviments anteriors com la poesia concreta, i escenes com ara Fluxus i el lettrisme, interessades en un ús del llenguatge més enllà dels seus valors convencionals. El 1953, després del primer concert de música electrònica de la ràdio sueca i la Societat Fylkingen amb Pierre Henry i Pierre Schaeffer, l'artista suec Öyvind Fahlström va escriure un manifest per a la poesia concreta. Més d'una dècada després, la ràdio sueca va emetre la seva peça "Fåglar I Sverige” (aus a Suècia). Ilmar Laaban, Lars-Gunnar Bodin, Åke Hodell i Bengt Emil Johnson aviat van seguir les seves passes, convertint-se així en els referents de la tradició text-sound.

Al llarg de les dècades posteriors, la complexitat i l'ampli espectre de produccions de qualitat gestades des de l’EMS van convertir l’estudi en un punt de trobada per a artistes com Rune Lindblad, Ákos Rózmann, Henri Chopin, Sonja Åkesson i Sten Hanson. El centre també va assentar les bases d'un ambient més permeable i divers del qual segueix gaudint avui: un estudi obert a l'art sonor, l'electrònica en viu, els mitjans de comunicació, els conservatoris i els programes d'escoles d'art, que dóna alberg a 300 productors i compositors cada any.

Compartir
EspecialsRADIOACTIVITATràdioRADIOACTIVITATMats Lindström#InternationalPodcastDayels 10 podcasts més escoltats de 2017so + tecnologia