Son[i]a #323 Elaine Gan
- 00:01 Ask Siri
- 05:33 Thinking across disciplines
- 11:00 A seed as big as the world
- 13:39 Ways of thinking and being in the world
- 15:32 An accidental bus ride to Ifugao
- 19:56 Crop science, rice terraces, agrotech: a puzzle
- 24:16 Rice landscapes
- 27:26 Deleuze, Guattari and water buffalos
- 32:30 Soil and assemblages
- 36:32 Rice, a creative problem
- 39:38 Letting seams show in art
- 42:35 Displaying living organisms is an additional violence
- 44:24 A split in taxonomy
- 50:13 Tempos, interruptions and other time rulers
- 53:56 Different temporalities and a fungal clock
- 62:59 Mycorrhizal relationships and the art of noticing
- 72:08 Ecological succession
- 75:05 Trees and fungi driving change in anthropogenic landscapes
- 77:51 Birds, plants, weeds, rainfall: landscape reading
- 81:25 Migration, the nation state and different landscapes
- 84:56 Naturecultures
- 89:21 From multispecies to more-than-human
- 94:06 A common, contaminated language
- 97:00 How to articulate more-than-human perspectives
- 103:04 Adapting the perspective of unicellular organisms, fungi and plants
- 106:01 Anthropocene: a golden, dark age
- 108:18 Another way of living
- 111:27 A big footnote
- 114:47 Radical difference

Un gra d'arròs reposa en un camp a la vora del riu Mekong. Un búfal d'aigua trenca el sòl als arrossars d’Ifugao a les Filipines. Una caixa negra amb llavors d'arròs és col·locada en un prestatge del Banc Mundial de Llavors de Svalbard a Noruega, a -18 ° C. A partir d'una llavor tan normal i corrent, l'artista i acadèmica Elaine Gan teixeix una xarxa dinàmica de relacions que connecten l'agroecologia i la sociabilitat més-que-humana, els agricultors de subsistència i el canvi climàtic, les taxonomies contaminades i la teoria feminista.
Amb un doctorat en Cinema, Mitjans Digitals i Antropologia, Elaine Gan combina mètodes de l'art, la ciència i les humanitats. Fent ús de les relacions i el paisatge com a unitats d'anàlisi, i explorant les coordinacions temporals i els assemblatges que impulsen el canvi històric i evolutiu, la seva pràctica pren la forma d'un compost porós de notes de camp, dibuixos vectorials, passejos per la natura, instal·lacions i rellotges i mapes especulatius. El seu procés de recerca, com el mateix paisatge, es manifesta com un assemblatge fluid.
A partir del concepte de “naturecultures” encunyat per Donna Haraway, la producció de Gan desafia els conceptes del temps lineal i reconsidera perspectives críticament antropocèntriques. El seu treball es desenvolupa en projectes col·laboratius de diversos anys i se centra en les interaccions de múltiples espècies i en “cartografiar mons d'una altra manera”. Aquesta predisposició l'ha dut a desenvolupar rellotges fúngics amb l'antropòloga Anna Tsing, a crear cronòmetres especulatius per a viatgers en el temps i a explorar la tecnologia salvatge com a obra d'éssers més-que-humans.
Elaine Gan dona classes al Center for Experimental Humanities and Social Engagement de la Universitat de Nova York i dirigeix Multispecies Worldbuilding Lab, un podcast experimental sobre el canvi climàtic. Actualment treballa en un llibre que analitza el cultiu de l'arròs i el seu rol com a herba en flor, espècie de companyia, llavor tecnocientífica, dades i patent.
En aquest podcast, Elaine Gan parla sobre la ciència dels cultius, les tecnologies salvatges, la pandèmia global, la diferència radical, l'art d'adonar-se, els fongs Matsutake i, per descomptat, la blablasfera.