FONS ÀUDIO #55 Núria Güell
- 00:01 Yo trabajo con lo real
- 00:24 En 2004, me voy pá Cuba.
- 03:37 Acabo escultura. Entro en crisis con la práctica artística. Responsabilidad de tener voz pública. El vínculo con el otro.
- 06:10 Vuelta a Cuba. Cátedra Arte de Conducta de Tania Bruguera. “Acceso a lo denegado” (2008).
- 07:50 Privilegios. El poder del pasaporte.
- 09:30 Me voy a ofrecer como esposa al cubano que me escriba la carta de amor más bonita del mundo. “Ayuda Humanitaria” (2008-2013)
- 14:29 Un dispositivo para subvertir las leyes de extranjería. Mucha pincha de investigación legal.
- 16:46 Tensar los límites desde el mundo del arte. Los privilegios siempre operan pero no son tan fijos como la gente piensa.
- 21:10 Cómplices, no colaboradores.
- 21:54 Pongo cámara en todas partes. Procesos de edición.
- 23:55 Si la obra se vende, nos repartimos los beneficios a partes iguales.
- 26:58 Película de amor del sábado tarde.

Núria Güell’s artistic practice always starts with a contradiction or social conflict that she feels directly challenged or affected by. These give rise to long collaborative processes in which listening, legal research, negotiation, and confrontation—as well as affinities and affects—become essential creative tools. Her practice is part of her life, and it often involves taking legal, physical, and emotional risks. In FONS AUDIO #55, Núria Güell talks to us about the processes, conversations, research, and formalisation behind the making of Ayuda humanitaria (Humanitarian aid) (2008-2013), a piece she began during the years she spent in in Cuba, which became part of the MACBA Collection in 2021.
Image: "Ayuda humanitaria" ("Humanitarian aid"), 2008-2013. MACBA Collection. Government of Catalonia long-term loan. National Collection of Contemporary Art © Núria Güell