• 00:01 Nombrarse como lesbiana en la escuela
  • 02:33 Tropismos de la disidencia
  • 03:10 Práctica docente, práctica política, feminismos, disidencia sexual
  • 06:05 Desheterosexualización de los saberes escolares
  • 08:37 Maestra visiblemente lesbiana
  • 10:13 Combatir heteronormativismos. Experiencias y complicidades en la escuela.
  • 16:10 Microgestos que van abriendo diálogos
  • 17:32 La arquitectura también es una tecnología de género
  • 19:13 Pedagogía queer. Desarticulando el binarismo conocimiento / ignorancia
  • 21:40 ¿Cuál es la autonomía intelectual de las maestras?
  • 23:12 Pedagogía queer. Desarmando “normalidades”
  • 25:27 Innovación, neoliberalismo y pulsión capitalista
  • 26:48 La escuela y las temporalidades de la modernidad
  • 27:36 Un destiempo para la escucha pedagógica
  • 28:24 Lo queer como cruce de diferentes construcciones epistemológicas: cuerpo, género, raza, clase, nacionalidad
  • 32:49 Diversidad sexual, multiculturalismo, relaciones de poder y domesticación del conflicto
  • 35:30 ¿Cómo construir una pedagogía queer desde el Sur? El Sur como cuestión táctica
  • 37:51 Argentina: nacionalidad y símbolos patrios
  • 39:25 Repensando los símbolos patrios desde la escuela
  • 46:05 La escritura, una tecnología poético-política de pensamiento
  • 49:18 Microprácticas. Lo personal es político. Pulsión deseante y precariedad
14/04/2018 52' 33''
Spanish

val flores is a writer sexual dissidence activist dyke heterodox feminist cuir masculine teacher pro-sex drifter shivery pirate in progress vegan serious but not solemn border of institutions. She comes from Neuquén, currently lives in la plata, and is paralinguistically obsessed with writing her name in lower case.

Writing, teaching practice, and queer lesbian feminist activism are woven together in her life and work, generating disruptions that undermine the structures of neoliberal and colonial heteronormativism. val flores advocates the lesbianisation of public space and calls for the dismantling of the gender technologies that constrain our bodies, desires, and sexualities. She suggests generating intervals for pedagogical listening, collective reflection, poetic-political action, doubt, stammering, trial and error. Intervals that map paths of emancipation.

We shared some mates with val flores as we chatted about queer pedagogy, writing, and microactivism. We touched on teaching practice as political practice, on queer dissidence as a means to activate deheterosexualisng know-how, and on the need to inhabit and write our identities in new ways that break down gender, race, and class boundaries.

This podcast would not be possible without the voices, hands and bodies of: Laura Arensburg, Dolores Acebal, Marianne Blanco, Catarina Botehlo, Ana Luiza Braga, Ester Capdevila, Ricardo Cárdenas, Itxaso Corral, Lucrecia Dalt, Alicia Escobio, Clàudia Faus, Nicolás Fernandez, Vatiu Nicolás Koralsky, Julieta Obiols, Gemma Planell, Núria Rodríguez, Clara Plasencia, Christina Schultz and Laura Valencia.

Script: val flores and Loli Acebal. Editing: Loli Acebal. Sound editing: Lucrecia Dalt.
Son[i]aval floresCreative Commonsqueer theoryqueerwritingsexual dissidenceOur most listened podcasts ever14 years + 14 memorable moments of RWMMost listened podcasts: 2006-2021. 15 years of podcasting

Related RWM programmes