• 00:01 Una fraternidad extendida

  • 02:30 Pensamiento de tribu: el afecto es más importante que los egos
  • 08:23 Escucha y alerta
  • 09:28 Una escucha vibrátil, propioceptiva
  • 12:02 Escuchar lo inaudito... o lo inaudible: formas del decir, del habla, de la oralidad y en los cuerpos
  • 17:10 "Anatomía de la violencia": la tensión entre la fiesta y la violencia
  • 21:10 Voces, testimonios y testigos
  • 24:43 Del testimonio al testigo: es más un nosotros, más que un los otros
  • 30:20 La etnoficción
  • 34:23 "El discurso de un hombre decente", 2012: desestabilizar y desubicar desde el juego
  • 42:55 40 años de Mapa Teatro: el archivo queda en el cuerpo
  • 45:16 El documento resulta solo un soporte
  • 47:55 Las artes vivas y la teatralidad
  • 53:05 Ruinas y cartografías movedizas: la ciudad como espacio de creación
  • 57:30 Condiciones de trabajo: una ética y una política del quehacer. Placer y gusto por el barroco
  • 62:37 Abrir trocha para las futuras generaciones
  • 76:20 Una comunidad experimental temporal
06/06/2023 80' 20''
Spanish
Mapa Teatro, "Los santos inocentes", 2010. María Wills © Banco de la República

Mapa Teatro is a laboratory of social imagination founded by Heidi, Elizabeth and Rolf Abderhalden in Paris in 1984. In 1986 it moved to Bogotá, where it operates today. Since its earliest days, Mapa Teatro has worked in the field of live arts, with a commitment to collective practices and the creation of temporary experimental communities. Like good cannibals, its members work on transforming materials to create new universes that embrace testimonies and fiction, poetics and politics. Their productions include theatre, opera, radio, performative lectures, urban interventions, actions, and sound installations. Actively involved the challenges and explorations of education, they also founded an Interdisciplinary Masters in Theatre and Live Arts and the Experimenta Sur platform.

In this podcast, we chat to Mapa Teatro about 40 years of practice and extended fraternity. We talk about living archives, happenings, witnesses, and fictions. We look at a practice structured by acts of listening that do not depend solely on hearing, and we reflect on the unheard and the inaudible. We also touch on their notion of ethno-fiction, on the layers of forgetting, on memory, and on strategies to destabilise the real.

Conversación: Anna Ramos y Verónica Lahitte. Guión: Verónica Lahitte. Producción sonora: Roc Jiménez de Cisneros. Voces: Violeta Ospina. Sonido: librería sonora Grupo de trabajo RWM.
Son[i]aperformanceoralitytheatreMapa TeatroCreative Commons

Related RWM programmes