• 00:01 El futuro empieza por nuestro presente
  • 03:05 ¿Cómo comparecer? ¿Cómo poderse hacer presente entre otros?
  • 04:44 La ficción del encaje o el desencaje que siempre somos
  • 07:48 La alianza entre aprendices. Devenir extraños
  • 10:59 La educación como invitación: no pienses como yo, piensa conmigo; no hagas como yo, haz conmigo.
  • 15:25 Huir de las categorías: pistas, tejidos y sensaciones
  • 18:10 En sintonía con Deligny
  • 21:25 Educación y tiempo: no se puede parar el reloj
  • 27:20 Un mundo sin nosotros
  • 31:10 Individualismo de grupo
  • 33:10 Privatización de la interdependencia
  • 35:41 ¿Qué es hoy desobedecer?
  • 39:20 La noción neoliberal de la libertad
  • 44:03 La educación a distancia: ¿cómo podemos aprender juntos cuando estamos separados?
  • 51:32 La escuela del futuro
  • 55:33 Analfabetismo ilustrado
  • 59:25 La emancipacion: ¿qué quiere decir pensar por uno mismo?
  • 61:18 El desprecio al saber y al conocimiento
  • 64:44 Proyecto de modernidad, proyecto de emancipación
  • 68:35 La potencia de la creatividad: ser lo que no somos
  • 71:12 La escritura: darle forma, transformar un mundo
  • 76:32 Lo inacabado
25/04/2022 77' 24''
Spanish
Marina Garcés

Marina Garcés is a Barcelona-born philosopher, writer, and teacher, who has written numerous books and articles on philosophy, art, culture, and critical thought. She is associate professor of Arts and Humanities Studies at the Open University of Catalonia (UOC) and founder of Espai en Blanc, a collective project that aims to “make thinking passionate again”. A thinker of the commons, Marina Garcés inhabits many spaces and strives to connect different kinds of knowledge, experiences, questions, problems and meanings, in search of strategies that move us away from the inertia and paradox of the new era of group individualism. As she points out in her book Escuela de aprendices (“School of Apprentices”), there are no learners without teachers, and no teachers who are not also learners. Just as there is no politics nor poetics without consequences.

In this podcast, we talk with Marina Garcés about education and knowledge, about the future, and about time as raw material. We consider the question of how to appear and think with others in this present moment, which demands our active involvement. We discuss the meeting of unequals, and the possibility of strangeness becoming a link. We also explore the logic of the sinking ship or “every man for himself” and the evolution of the words “disobedience” and “freedom”, which leads Marina to emphasise the importance of forming alliances rather than thinking from the reductionist position of unity. At the same time, she invites us to imagine how to weave together worlds that are falling apart.

Conversation: Verónica Lahitte, Matías Rossi and Anna Ramos. Edition: Verónica Lahitte. Sound production: Matías Rossi. Sounds: Aalbers sound library.
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Son[i]aMarina Garcéseducationpedagogyradical pedagogyCreative Commons+ listened 1st semester 2022

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