• 00:01 Desfase radical entre las inercias adquiridas y las demandas de transformación que la crisis ecosocial del planeta va a demandar
  • 02:51 Antropoceno, capitaloceno, plantacioceno
  • 13:04 Más de la mitad de emisiones de CO2 de la historia de la humanidad se han producido en mi tiempo de vida
  • 14:38 La gestación del modelo fósil entorno a la industria textil y su vinculación con las plantaciones de esclavos en el Caribe
  • 15:43 Recursos energéticos y corporales puestos al servicio de la maquinaria de acumulación colonial
  • 19:15 La fractura metabólica: la ruptura de los ciclos ecológicos en los que se habían basado los modos de producción
  • 23:05 El aislamiento perceptivo de la industralización del campo
  • 24:14 Necesitamos un salto del ecologismo burgués a un ecologismo estructural
  • 26:09 La fractura estética: la disociación entre economía y arte. El mito de la autonomía y la sustracción del arte de las relaciones de interés mercantil
  • 33:51 Estética fosil: velocidad. olvido, automóviles y autopistas
  • 46:51 Combustibles fósiles y hormigón armado
  • 49:20 La ciencia termodinámica y la entropía
  • 59:10 Imaginación histórica, imaginación utópica
  • 64:00 Las nuevas derechas y los post-fascismos: el carácter Frankenstein del neoliberalismo actual
  • 70:29 Un encrucijada histórica crítica y apasionante: la imaginación radical es una demanda irrenunciable ya
  • 71:12 Notas sobre la idea del fin del mundo: aprender de las luchas del sur global para salir de la parálisis.
  • 75:15 Volver a pensar en el territorio para articular luchas que son indispensables
  • 79:50 Por una transición ecosocial transnacional
  • 83:40 Experimentar el tiempo de otra manera
  • 89:15 Coda: el Estado del bienestar
05/11/2021 91' 47''

Spanish

Alberto de Palacio, "Proyecto de monumento a Cristobal Colón"

Jaime Vindel is a researcher, teacher, and essayist. For some time now, he has focused on studying the relationship between metaphors of thermodynamics and the cultural imaginaries of fossil modernity, as part of an eco-political revision of art history and visual culture. In his most recent book, Estética fósil. Imaginarios de la energía y crisis ecosocial (Fossil Aesthetics. Imaginaries of Energy and Eco-Social Crisis), Vindel explores the crucial role of fossil fuels in the cultural production of the last two hundred years. He argues that they have led to the naturalisation of a productivist cosmovision that tends to legitimise ecocidal practices and colonial extractivism, radically disrupting (even further) ecological cycles in modes of production.

In this podcast, we talk to Jaime Vindel about art, entropy and economics. We go into museums and petrol stations to understand their materiality. We talk about the universal exhibitions of the 19th century and how the removal of objects from their places of origin is directly linked to the process of environmental degradation. We look at their steel and glass pavilions, and find the concrete. We also discuss coal and oil, the concept of productivity, and the dark underbelly of certain visual imaginaries. By the time we get to today’s eco-social crisis and possible techno-fix and ecofascist solutions, poised on the brink of the precipice, he invites us to abandon apathy, rethink the end of the world, reformat our historical imagination, and transform our ecological outlook.

Conversation: Verónica Lahitte, Albert Tarrats and Anna Ramos. Script: Verónica Lahitte. Production: Albert Tarrats and Anna Ramos. Sound: Aalbers sound library.
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Son[i]apolitical imaginationClimate changeJaime VindelCreative Commons