• 00:01 La ciència: mirar darrere de la cortina
  • 04:55 Una lectura política sobre la botànica
  • 06:08 Musa paradisíaca
  • 09:38 La botànica com a sistema de triangulació
  • 13:20 La historiografia de l'arbre de quina
  • 16:54 La primera cura que es va descobrir per a tractar la malària
  • 23:10 “Taxonomical Ambiguity”, 2022
  • 29:25 El film com a mètode de recerca. Allò que l'assaig escrit no permet
  • 45:45 Salvador Riso: de figura clau en el projecte científic a una simple signatura a les làmines
  • 49:45 La ciència, la llengua
  • 52:43 Noms en llatí
  • 55:10 "Escola de lenguas 'Sol Negro'", 2020 i el somni empresarial de l'espanyol neutre
  • 62:40 De la tipografía al lenguaje
  • 66:30 ¿Cuál es el idioma correcto para hablar de temas particulares?
  • 72:20 "Translation": recodificación y desplazamiento
  • 74:15 El inglés como lingua franca
  • 76:35 Formas de hacer: leer mucho y de todas partes
  • 80:40 El reactor nuclear, una ficción sobre la ciencia
  • 83:50 Una presencia casi alienígena: Encuentro serendípico y pesquisas posteriores
  • 86:00 El recurso de la especulación
24/05/2023 69' 10''
Castellà
Juan Arturo García, "Taxonomic Ambiguity", film still

Juan Arturo García (Mèxic, 1988) treballa amb vídeo, instal·lacions, objectes, assajos i pel·lícules per a apuntalar i formalitzar intuïcions i interrogants, que malgrat el seu rigor i pertinència, quedarien fora d’altres metodologies i espais de recerca. Operant des de l'espai de la curiositat, la intuïció i la pregunta sense resposta fàcil, l'especulació banyada de dades, o les dades regades d'especulació, omplen les esquerdes dels arxius del projecte colonial.

Format com a dissenyador gràfic, el seu interès pel llenguatge, li duu a fixar-se en la traducció, entenent aquesta última en la seva accepció anglosaxona de translation, i el que s'assenyala amb ella: això és, la recodificació, però també moviment, desplaçament i circulació. Amb un interès especial per les formes en què les llengües s'articulen material, burocràtica i metafòricament com a condicions d'accés definitòries, Juan Arturo García ha posat el focus en el disseny de l'espanyol neutre o el projecte taxonòmic de Carl Linneus, per a assenyalar les formes en les quals la llengua coqueteja amb la colonialitat, l'explotació i l'extractivisme epistèmic.

En aquest podcast, parlem amb Juan Arturo García sobre llengua i plantes. O sobre com la taxonomia va sobreescriure una tradició de pensament per una altra, a través del llatí. Paradoxalment, una llengua imperial morta. Recorrem detingudament la seva pràctica fent especial atenció al lloc que ocupen l'especulació, la ficció i l'arxiu en la manera de filar les seves històries. Parlem sobre el sorgiment de l'espanyol neutre i també compartim els seus primers passos en una pel·lícula que indaga l'estranya arribada d'un reactor nuclear a Colòmbia al voltant de 1950.

Conversa: Anna Ramos. Guió: Verónica Lahitte. Producció sonora: André Chêdas. Veus: María Berríos, Valeria Brugnoli, Javiera Cadiz, Guim Camps, Ricardo Cárdenas, Antonio Gagliano, Verónica Lahitte i Violeta Ospina. So: enregistraments de camp realizats per Juan Arturo García i George Vlad.

En col·laboració amb Sonic Acts

Compartir
Son[i]ano-humanssud globalespanyol neutreJuan Arturo GarcíaSonic Acts

Programes de RWM relacionats