Son[i]a #328 Charles Bernstein
- 00:01 "My/My/My", 1975
- 02:44 From amniotic fluid to semiotic fluidlessness
- 11:10 Intro
- 13:47 Upbringing, family, school
- 22:13 Theater
- 30:21 Penn Sound
- 31:54 Accents
- 34:51 "Artifice of Absortion", 1987
- 35:39 "Autonomy Is Jeopardy", 1990
- 36:35 Stein, Wittgenstein, American poets
- 47:58 Porous poetry
- 57:16 Poetry, politics
- 61:29 Here, there, physical presence
- 64:14 "Poem", 1978
- 72:23 The voice
- 76:17 "3 or 4 Things I know about him", 1981
![Son[i]a #328. Charles Bernstein Son[i]a #328. Charles Bernstein](https://img.macba.cat/public/styles/large/public/imagen/2021-03/captura-de-pantalla-2021-03-02-a-les-16.18.52.png?itok=0zlAiNL3)
Charles Bernstein és poeta, assagista, editor i professor emèrit de la Universitat de Pennsylvania. Va ser, al costat de Bruce Andrews, co-editor de la revista L=A=N=G=U=A=G=E, que va donar nom al moviment de més d'un centenar poetes interessats a explorar radicalment l'escriptura, des de les dues costes nord-americanes a la fi dels anys 70 i durant la dècada dels 80.
Des de llavors, Charles Bernstein ha participat de la invenció de tota mena de dispositius de distribució i pensament de poesia, tan accessibles i rigorosos com l'arxiu sonor Pennsound, la llista de correu Poetics List o la revista bilingüe, en anglès i castellà, S/N: New World’s Poetics. Els assajos de Bernstein es caracteritzen per apostar per la vigència i rellevància de la poesia per a generar pensament per altres mitjans i participar de les converses del present.
En aquest podcast escoltem Charles Bernstein pensant en veu alta sobre la performativitat de la poesia i la multiplicitat de la veu, aturant-se en qüestions com el so de l'escriptura, la presència i absència, l'oralitat, la auralitat i l'a/oralitat. En aquest trànsit, Bernstein relata la seva primera experiència textual i reconeix la influència del teatre d’Artaud, Bob Wilson o el Living Theater en la seva formació com a poeta.
Amb ell tornem també a les primeres discussions de la constel·lació L=A=N=G=U=A=G=E, a la seva política d'intercanvi de poemes i crítica mitjançant la creació de dispositius culturals horitzontals, i a l'esforç col·lectiu per rellegir poetes de les dècades anteriors per tal d’escriure una altra història de la poesia nord-americana diferent de l'hegemònica. De Jackson McLow, Hannah Weiner o Larry Eigner a Louis Zukofsky o Charles Reznikoff per a arribar a Gertrude Stein com la representant més genuïna del modernisme. Acabem el viatge en el temps i en l'escolta, amb un registre inèdit de “3 or 4 things I know about him”, text publicat l’any 1981, que vam enregistrar al final d'una marató de més de tres hores.
Lista de poemas
01 “My/My/My”, Asylums (1975). Enregistrament en casset digitalitzada i publicada a Pennsound.
02 “Something powerfully...”, fragment d'“Artifice of absorption” (1987)
03 “Autonomy is jeopardy”, The Absent Father in Dumbo (1990)
04 “In a Restless World Like This Is”, World On Fire (2004)
05 “Poem”, Shade (1978)
06 “3 or 4 Things I know about him” , L=A=N=G=U=A=G=E, nº 3 (1981)(este texto también fue publicado en Content’s dream. Essays 1975-1984 (2001) y está traducido al castellanos como “3 o 4 cosas que sé sobre él” por Heriberto Yépez (¡L=A=N=G=U=A=G=E Contraataca! Poéticas selectas, 2013).