• 00:01 Vull ser gitana, vull ser lliure, vull ser artista
  • 01:59 Intro
  • 04:19 Més records d'infància
  • 07:17 I a Avilés vaig conèixer a Olga Mesa
  • 07:58 La dansa clàssica la vaig aguantar dos anys…
  • 08:29 El ballet no era "lo meu"
  • 09:08 Vaig voler anar a Nova York a estudiar amb Merce Cunningham: més dur encara que la clàssica
  • 10:21 Gigi Casiluni
  • 11:47 A Madrid, què vaig fer?
  • 13:11 Blanca Calvo i Bocanada Danza
  • 14:23 Una caixa de la mida d'un cotxe
  • 16:30 La paradoxa que sóc: de solitària, diva i concentrada al treball col·lectiu i en grup
  • 18:00 “Piezas distinguidas” (1993-2000)
  • 22:19 El Festival Desviaciones
  • 28:30 1982: crisi
  • 30:03 “Piezas distinguidas”: inventar-se una forma de poder existir
  • 34:52 Donar valor a l'efímer
  • 37:00 De la urgència i la necessitat, d'allò petit i compacte i la seva "complexització" 10 anys més tard
  • 38:37 Elements, objectes i relacions que es fiquen a les peces
  • 39:24 La història de la venda de les “Piezas distinguidas”: poder tener continuïtat
  • 41:19 Una càmera molt a prop del cos: el cos-operador
  • 47:45 Camí cap a Londres: l'escena del Live Art
  • 50:29 Una nova manera de dir-li a la performance
  • 54:24 “Still distinguished” (2000), “Despliegue” (2001), “Panoramix” (1993 - 2003)
  • 58:19 Història d'un cartró, que s'enganxa, que s'extén, que acull, que canvia de mida
  • 66:05 "Laughing Hole" (2006): concentració, cos, sacrifici
  • 70:43 La sensualitat
  • 72:17 "Llámame Mariachi" (2009) i "Gustavia" (2008) (amb Mathilde Monnier)
  • 75:40 La càmara batega, sent i traspassa el que està passant en el cos que duu la càmera
  • 79:22 “Happy Island” (2018): sensualitat a flor de pell
  • 82:53 Genealogia. Cadira, medicions i ventiladors: Esther Ferrer
  • 85:34 Genealogia. Un desencontre (tal vez somiat) amb Brossa
  • 88:12 Genealogia. Manolo Millares
  • 89:51 El vermell i la tauromàquia
24/03/2021 91' 45''
Castellà
La Ribot, "Panoramix"

La Ribot fa servir la metàfora d'un tros de cartró que apareix en una de les seves primeres “Piezas distinguidas”, com un element que creix, s'expandeix i embolica el seu corpus artístic, per a explicar la continuïtat vertiginosa de la seva trajectòria, en la qual combina una insistència implacable amb un gust extraordinari per la transformació i la deriva. No en va, La Ribot es defineix a si mateixa com una paradoxa i afirma sovint dues idees oposades en una mateixa frase. Aquesta ambivalència no és falta de coherència, sinó una finesa d'esperit per a descriure la complexitat del real que excedeix sovint les possibilitats del llenguatge. Com explica Agamben, darrere de la figura de la paradoxa s'amaga la potencialitat pura i és precisament aquí on podria inscriure's la pràctica de La Ribot: una superfície de cartró, on tot hi té cabuda.

Parlem amb la ballarina, coreògrafa i artista visual sobre moments clau de la seva infància, els dies de creació i deliri col·lectius de Bocanada Danza, el Festival Desviaciones, l'U.V.I. i la posterior crisi econòmica i emocional que la va expulsar a Londres als noranta, i la seva trobada amb l'explosió de les arts en viu. I ho fem des de l'espai d'avantatge que li ha proporcionat la seva nova llar per a la dansa i l'ensenyament a Suïssa. En el trajecte apareixen moments que ens serveixen per a vestir i desvestir la diva, des del seu desig infantil de ser gitana, la fascinació com a nena per l'espectacle de la tauromàquia a la tele, els seus objets trouvés fetitxe, la càmera-operador i un desacord (potser somiat) amb Brossa.

Entrevista: Quim Pujol i Anna Ramos. Muntatge: Quim Pujol, Violeta Ospina i Anna Ramos. Sons: Violeta Ospina i Anna Ramos.
Compartir
Son[i]acoreografiadansaLa RibotCreative Commons

Programes de RWM relacionats