08/03/2018 57' 34''

Griselda Pollock argumenta que l'absència de dones en la història de l'art no és el resultat de l'oblit, la negligència o els prejudicis. S’ha d'entendre com el resultat d'un esforç sistemàtic per tal de perpetuar l'aparell ideològic i la jerarquia de gènere en la nostra societat. Com a tal, suggereix que, en lloc de pensar en termes d'una història de l'art feminista, hauríem de pensar en la "intervenció feminista" en les històries de l'art: tant per a canviar el present per mitjà de com re-presentem el passat, i, en el mateix gest, negar-se a permetre que els historiadors de l'art ignorin les artistes vives i així contribuir a les lluites de les productores d'avui.

Exponent clau del feminisme en les disciplines de la història de l'art i els estudis culturals, i autora de més de vint llibres, Griselda Pollock explora la complexa relació entre gènere, representació i poder, a través de crítica i pràctiques feministes, marxisme, psicoanàlisi i teoria postcolonial.

En aquest podcast Griselda Pollock ens parla sobre la seva participació en els moviments d'alliberament de la dona dels anys setanta a Anglaterra, així com sobre les confluències entre feminisme i historia de l'art. Analitza detalladament les tesis d’“Old Mistresses: Women, Art and Ideology” (1981), escrit amb Rozsika Parker, un assaig seminal en el qual tracen un nou imaginari cultural a partir d'obres creades per dones artistes al llarg de la història. A “Feminist Interventions in Art’s Histories” (1987), Pollock defensa la necessitat de descentralitzar i pluralizar els sabers, i articular estratègies de resistència específiques per a cada context socio-polític. I arran del seu recent assaig, “Is Feminism a Bad Memory or a Virtual Future?” (2017), l'autora reflexiona sobre les tecnologies de la memòria, el trauma, les relacions edípiques i matern-filials, les narratives de progrés i l'ètica matrixial de Bracha Ettinger.

Compartir
Son[i]aGriselda PollockfeminismeCreative Commons#8M