11/10/2016 43' 48''

Kendell Geers es va escapar de casa als quinze anys, deixant enrere l'ambient opressiu d'un entorn familiar afrikaans de classe treballadora i molt autoritari. El mateix que el va dur a desenvolupar una desconfiança absoluta cap a les estructures de poder en general, i que anys més tard acabaria per modelar en bona part la seva manera de pensar en art i d'articular relacions de conceptes a través de les seves peces. A mitjan de la dècada dels vuitanta, poc abans d'exiliar-se per motius polítics, va formar part del grup de post-punk KOOS, fundat per l'artista Neil Goedhals i l'actor Marcel van Heerden: una banda de culte en la qual col·lisionaven la dissidència, la poesia i el rebuig a un sistema clarament a la vora del col·lapse. “Per a mi, qualsevol forma de poder ha de ser qüestionada i desafiada. Encara avui em preocupa la qüestió de les formes en les quals es manifesta el poder, i com els artistes interactuen amb elles”, afirma. Implicat des de molt jove en el moviment anti-apartheid, la seva obra és un reflex d'un context amb múltiples capes de conflicte, que assenyala constantment amb la major acidesa possible els desequilibris socials i racials de la realitat sud-africana i la seva història colonial. En una primera època, mitjançant una pràctica propera al ready made i l'art conceptual, sempre de caire xocant i provocador (com la seva amenaça de bomba convertida en peça a Documenta), i més tard amb un gir cap a l'exploració de l'espiritual i els estats alterats de consciència.

SON[I]A parla amb Kendell Geers sobre terrorisme, violència lingüística, africanitat i tensions sociopolítiques abans i després de l'apartheid.

Música: fragments del disc de Phill Niblock "Disseminate"

Escaleta del programa
02:27 Estructures de poder, estructures de significat
04:54 Com em vaig convertir en un artista
08:13 Capes de significat
12:30 Terror-realisme
15:27 El terror, redefinit
21:25 Art i política
26:55 Violència, estètica
31:47 Els detonants del canvi

Compartir
SON[I]AKendell Geers