27/12/2012 28' 22''

Tom Johnson és un compositor minimalista nord-americà, deixeble de Morton Feldman. La seva música es basa principalment en l'aplicació de sistemes numèrics i lògics. Es tracta d'un enfocament únic, prou diferent de les evolucions lliures de Feldman, o de les repeticions i processos graduals d'altres minimalistes americans de la seva generació, com ara Terry Riley o Steve Reich. Malgrat que la seva música sigui qualificada sovint com a conceptual, en molts casos depèn fortament de les qualitats de tempo i tímbriques específiques de la interpretació amb instruments tradicionals. Un bon exemple d'això és "Chord Catalogue", una peça de 1985 en la que el pianista ha de tocar els 8178 acords possibles en una octava sense cap omissió ni repetició.

La música de Tom Johnson té una relació especial no només amb els nombres, sinó també amb les paraules. En les seves òperes, com la cèlebre "The Four-Note Opera", o en les notes de programa que redacta per les seves obres, utilitza paraules no amb finalitats narratives, sinó per a fer prendre consciència a l'oient de l'estructura formal de la peça, així com de l'evolució de la interpretació i del propi procés d'escolta.
SON[I]A parla amb Tom Johnson sobre els seus mètodes compositius i la influència que John Cage i Morton Feldman va tenir en la seva obra.

Compartir
Son[i]aTom JohnsonJohn CageCentenari John CageMorton Feldmanminimalisme