• 02:09 L’origen de l'interès pel so
  • 09:33 Modulació de freqüència
  • 13:15 Un univers de sons
  • 15:43 La tècnica de síntesi que va canviar el món
  • 20:28 De la intel·ligència artificial a la música per ordinador
  • 22:40 Veus humanes, veus computeritzades
  • 29:59 La síntesi FM arriba a les masses: l'aventura Yamaha
25/08/2015 35' 26''
Anglès

La rellevància de la figura de John Chowning en la història de la música electrònica abasta diferents capítols perquè inclou diferents facetes, totes elles estretament vinculades. Com a compositor, el seu nom és un dels pocs ineludibles en qualsevol repàs a la música per ordinador feta als Estats Units a principis dels setanta.

El 1964, amb l'ajuda de Max Mathews (dels llegendaris Bell Labs, on pràcticament va néixer la música feta per ordinador) i David Poole de la Universitat de Stanford, Chowning va començar a urtilitzar el laboratori d'Intel·ligència Artificial de Stanford per als seus experiments.

Anys més tard, el 1974, fundava el Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) a Stanford, un dels centres clau en la recerca de tecnologia musical al món. I finalment, com a desenvolupador, Chowning és el pare de la síntesi FM: la tècnica que va revolucionar per complet el món dels sintetitzadors i per tant el so de la música electrònica durant els anys vuitanta.

SON[I]A entrevista John Chowning per traçar un recorregut històric a través de les diferents àrees de la seva trajectòria artística, amb especial èmfasi en el seu interès per la veu humana, la creació de noves sonoritats i l'aventura de ser pioner en una disciplina i una època en què utilitzar ordinadors per a generar música era un salt al buit entre l'excentricitat creativa i l'aventura científica.

Compartir
Son[i]aJohn ChowningSíntesi FMcomputer music2015bestshowsels podcasts més escoltats de 2015so + tecnologia