• 00:01 Els marges estan molt més lluny del museu
  • 03:53 Vaig entrar al museu a través del moviment social
  • 05:57 El gir educatiu: entre art contemporani, pràctiques artístiques participatives i pedagogia crítica
  • 14:59 Educadors radicals d'art als museus. La llibertat de la marginació
  • 18:17 La condició para-sítica
  • 23:17 Un doble marge: els marges socials i els marges institucionals
  • 26:12 Tres ones de recessió. Omplir els buits dels serveis socials sense recursos
  • 31:06 Nomenar els problemes
  • 35:52 L'educació radical enfront del paradigma neoliberal de l'educació
  • 38:56 El full de ruta de l'educació radical
  • 41:44 Freire i La pedagogia dels oprimits. Relacions de poder
  • 44:09 Treballar amb el fracàs i les contradiccions
06/08/2019 46' 28''
Anglès

Janna Graham es va formar com a geògrafa i militant en moviments de reivindicació de la terra indígena, la lluita anti-racista, la lluita contra la SIDA, el dret a l'habitatge o la denúncia de la precarietat dels treballadors culturals. Aviat va acabar incorporant totes aquestes reivindicacions polítiques als espais de l'art, amb la idea de generar noves maneres de pensar, activar i compartir les pràctiques artístiques i socials.

Figura clau en allò que s'ha denominat el “gir educacional” del comissariat, Janna manté una postura molt crítica en les formes d'imaginar i projectar espais pedagògics emancipadors en i des del món de l'art i insisteix a assenyalar les tensions i els vicis colonials que les pràctiques artístiques i educatives reprodueixen des del museu.

Com a comissària de projectes a la Serpentine Gallery de Londres, va impulsar The Centre for Possible Studies (2008-13), un espai de treball en el qual artistes, acadèmics i investigadors van convergir amb col·lectius del barri d’Edgware Road per tal d’abordar algunes de les problemàtiques socials que assenyalaven els seus residents. Graham ha portat activisme interdisciplinari a d’altres institucions culturals com l’Art Gallery of Ontario, Nottingham Contemporary o la Goldsmiths University, on actualment és docent.

En aquest podcast Janna Graham ens parla sobre pedagogia crítica i radical, sobre el gir educatiu i les maneres en què les pràctiques pedagògiques interactuen amb les culturals i amb les lluites socials. Graham revisa així les seves experiències en diferents institucions, reflexionant sobre els riscos de museificació de l'activisme enmig del magma neoliberal, sobre els processos “parasitaris” de redistribució dels recursos culturals en projectes de justícia social, o sobre el desafiament d'integrar activament les veus i reivindicacions dels col·lectius marginalitzats amb els quals treballa el museu.

Compartir
Son[i]aJanna Grahameducaciópedagogiapedagogia radicalgir educatiuCreative Commonspodcasts més escoltats 2019col·lectivitatart no representatiupràctiques participativescreació colectiva

Programes de RWM relacionats