
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular. Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com.
A SONDES #34 apareix una seqüència d'instruments nous, purament electrònics, entre els quals trobem l’electrophon, el kurbelspharophon, l’ondes Martenot, el dynophone, la croix sonore, el pianorad, el trautonium i el mixtur trautonium, cap dels quals ocupa un lloc obvi en el vocabulari musical existent. Paral·lelament, una estètica aliena comença a redefinir els paràmetres del so 'musical'.
Cites musicals
01 Gregorio Paniagua, "Anakrousis", 1978
02 Gran orgue de Notre-Dame, desafinat
03 The Order of Bobs, "Sic Transit Gloria Mundi"
04 Jörg Mager, "Stärker als Paragraphen", banda sonora (fragment), 1936
05 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen l'ondes Martenot i Metallique
06 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen el ondes Martenot i Palme
07 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen Ondes Martenot i Resonance
08 Olivier Messiaen, "Chant D’Amour" (fragment), 1948
09 Arthur Honegger, banda sonora per a "L’Idée" de Berthold Bartosch (fragmento), 1932
10 Richard Rodney Bennett, "Anya", 1967
11 Jonny Greenwood, "Smear" (fragment), 1996
12 Barry Gray, tema principal de "Fireball XL5" (fragment), 1962
13 Harald Genzmer, "Concerto for Mixtur Trautonium and Orchestra" (fragment), 1952
14 Aaaeeeiiiooouuu
15 Paul Hindemith, "Des kleinen Elektromusikers Lieblinge" (fragments), 1930. Interpretat per Oskar Sala (1977)
16 Paul Hindemith, "Langsames stück und Rondo, für Trautonium" (fragments),1935. Interpretat per Oskar Sala
17 Oskar Sala, "Crows/School, Birds Atllack/After Explosion, The End" (fragments) 1963
18 Harald Genzmer, "Suite des Danses pour Instruments Électroniques. Ostinato Accelerando" (fragment) 1958. Interpretat per Peter Pichler
19 Joe Pantano, demo (fragment)
20 Gregorio Paniagua, "Anakrousis", 1978