04/05/2022 68' 8''
Anglès
Grainger and Cross' "Kangaroo Pouch" machine sketch. Supplied: Grainger Museum

A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular. Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com.  A SONDES #33 comencem a rastrejar l'impacte de l'aplicació de l’electricitat en el món de la música i observem més de prop casos com el telègraf musical, el Telharmonium (un sintetitzador mecànic de dues-centes tones del segle XIX) als Estats Units, així com el Theremin i el visionari Rhythmicon a l’U.R.S.S.

Cites musicals

01  Gregorio Paniagua, "Anakrousis", 1978
02 Afinació d'orquestra
03 Ludwig van Beethoven, "Symphony No. 5introducció (orquestra de càmera australiana)
04 Anton Bruckner, "Symphony No. 4" (fragment), 1874
05 Oscar Peterson Trio, "Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars)" (fragment), 1965
06 Gustav Mahler, ‘Ninth Symphony’ (fragment), 1908
07 Arnold Schoenberg, "Third Violin Quartet, 1st Movement" (fragment), 1927
08 Arnold Schoenberg, "Third Violin Quartet, 1st Movement" (fragment), 1927
09 Richard Maxfield, "Sine Music (A Swarm of Butterflies)" (fragment), 1959
10 Arc electrònic sobre baix, interpretat per Jesús Rico (fragment), 2015
11 Nota al peu
12 Gong
13 Andrey Smirnov toca un oscil·lador de Theremin a Moscú
14 Final de la nota al peu
15 Oboe A
16 Sine A
17 La Hermandad de Bob, "Sic Transit Gloria Mundi"
18 Philippe Glandien, demostració d'heterodí de guitarra elèctrica, guitarra sense filtre
19 Philippe Glandien, demostració d'heterodí de guitarra elèctrica, amb un filtre d'aguts agressiu per a eliminar les notes originals
20 Nota al peu
21 Percy Grainger, "Free Music No. 2" interpretada per Lydia Kavina, 1936 (per a sis Theremins)
22 Alexandre Dubuque, "Don’t Scold Me My Dear" interpretada per Lev Termen, 1954
23 Bohuslav Martinů, "Fantasia for Theremin" (fragment), 1944
24 Ennio Morricone, "Once Upon a Time in America", arreglada per a theremin, interpretada per Katica Illényi (fragment)
25 Miklós Rózsa, "Spellbound Concerto" (fragment), 1945
26 Captain Beefheart and His Magic Band, "Electricity" (fragments), 1967
27 Bernard Herrmann, "The Day the Earth Stood Still - Prelude", 1951
28 Javier Díez-Ena, "Berlin Ghost Opera" (fragment), 2017
29 BlueBlut, "Bondage" (fragment), 2014
30 Johann Mattheson, "Aria from Suite No. 5 in C minor", 1714 o abans
31 Percy Grainger, "Free Music No.1", 1936
32 Henry Cowell, "Rhythmicana" (fragments), 1931
33  Gregorio Paniagua, "Anakrousis", 1978

A càrrec de Chris Cutler
2022. Tots els drets reservats. © dels temes dels artistes i/o dels segells discogràfics.
Compartir
RecercaSondesChris Cutlerràdioelectricitat

Programes de RWM relacionats