VARIACIONS #8
La relació
A càrrec de Jon Leidecker
Quan la música es pot confondre amb un objecte, una gravació que substitueix l’acció que descriu, se’ns promet al mateix temps un control total mentre ens enfrontem amb la música que desafia la idea de l’autor individual (o el plaer de la música com a objecte que pot ser de propietat). A causa d’aquesta tensió, a mesura que l’art il·legal del collage arriba a les masses, la propietat de tota expressió personal apareix més concentrada i allunyada que mai d’aquells que la produeixen.
La convergència dels mitjans de masses i les xarxes socials relega les discogràfiques tradicionals a un segon pla i provoca nous subgèneres, des dels mashups al vaporwave, però també reforça la percepció de la música com a entreteniment consumible. Com estem sent reentrenats en el nostre nou entorn per una estètica que s’ha tornat tan omnipresent que és gairebé invisible? Mai no acabis una narrativa històrica en el present.
programes relacionats
Per Jon Leidecker
Aquest assaig enllaça tres exemples històrics del potencial del receptor de ràdio com a instrument musical.
Per Chris Cutler
Chris Cutler investiga com el fet i la pràctica de l'enregistrament sonor han transformat tots els aspectes de la producció i la recepció del so organitzat, donant lloc a nous gèneres i interpretacions.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #7. El compositor, a càrrec de Jon Leidecker.
El compositor
Durant els anys vuitanta l'acte de samplejar es va entendre com una pràctica inherentment revolucionària, que qüestionava la definició i l'autoritat del compositor, però la proliferació d'artistes durant la dècada següent va reafirmar aquesta autoritat. A mesura que els artistes s'acostumaven a la seva pràctica com un mitjà d'auto-expressió, el gran públic va reconèixer finalment l'apropiació com una forma legítima de creativitat.
La disciplina
A mitjan la dècada dels vuitanta el hip-hop descobreix la tecnologia de samplejat digital i l'escena de l'art i la música industrial posa els fonaments de la disciplina.
John Oswald
John Oswald, un dels principals representants de l'apropiacionisme sonor, parla sobre la seva obra.